Undersökningen bygger pÄ ett drygt Ärs fÀltstudier pÄ utvalda förskolor i Uppsala. FÀltstudier och fokussamtal med pedagoger har legat till grund för forskningen. Dessa har pÄgÄtt i ungefÀr ett Är och innefattar bland annat videoupptagningar. Forskningsprojektet har varit ett samarbete mellan Stockholms universitet och fyra kommunala förskolor i Uppsala.
Susanne Kjellander, filosofie doktor i didaktik vid barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen pÄ Stockholms universitet, har varit ansvarig för studien. Hon upplever att kommunikationen blir annorlunda med lÀrplattor i undervisningen.
â De har ett vĂ€ldigt kreativt förhĂ„llningssĂ€tt, och de hittar pĂ„ nya ord och anvĂ€nder Ă€ven engelska begrepp som "levla" och "scora" i spelsammanhang fastĂ€n de bara Ă€r tre Ă„r.
NÄgot som Susanne Kjellander mÀrkt i sin studie Àr att barnens skrivande av bokstÀver uteblir nÄgot vid anvÀndande av lÀrplattorna.
â Ofta tycker de att det finns roligare saker att utforska pĂ„ plattorna, och om barn fĂ„r vĂ€lja uttrycker de sig hellre med emojis eller förkortningar. Vi gĂ„r mot ett samhĂ€lle dĂ€r bilder och symboler fĂ„r ta större plats.
Susanne Kjellander tror att man kommer anvÀnda lÀrplattor i högre grad pÄ förskolor men upplever inte skÀrmtid i förskolan som en nackdel.
â Det krĂ€vs nya metoder för nya tider, vi kan inte tro att vĂ€rlden ska vara likadan.
En av de skolor som Susanne Kjellander studerat Àr VÀpnarens förskola. Den Àr en av tvÄ pilotförskolor för IKT (informations- och kommunikationsteknik) i Uppsala och ligger i framkant vad gÀller teknik och digitalt lÀrande. HÀr har sÄ gott som varje pedagog en egen lÀrplatta. Den anvÀnder de bland annat för att informera förÀldrar om vad de gjort pÄ dagarna med bilder pÄ barnen genom appen Förskoleappen. PÄ avdelningen Myrstacken har de Àven tre lÀrplattor som barnen fÄr dela pÄ. HÀr arbetar förskollÀrarna mycket med digital pedagogik.
â Jag tycker att de lĂ€r sig vĂ€ldigt bra saker. En app vi ofta anvĂ€nder heter Bornholmslek. DĂ€r kan barnen bland annat bygga ord, rimma och lyssna pĂ„ hur ord lĂ„ter, sĂ€ger Monica Andersson, förskollĂ€rare.
Hon tycker att apparna underlÀttar lÀrandet pÄ mÄnga plan. I och med att de aldrig sitter sjÀlva med lÀrplattorna lÀr de sig mycket av att titta pÄ nÀr nÄgon annan hÄller pÄ.
â De lĂ€r sig vĂ€ldigt mycket genom att sitta och öva olika saker sĂ„som att öva ord och uttal, och blanda fĂ€rger. Och vi har ju bara pedagogiskt inriktade appar pĂ„ lĂ€rplattorna, det Ă€r inga pang-pang spel om man sĂ€ger sĂ„.
Marie Lein, utvecklingsledare inom förskolan och projektansvarig pÄ Uppsala kommun, berÀttar att de kommer att fortsÀtta att utveckla den digitala miljön pÄ de kommunala förskolorna.
â Arbete med lĂ€rplattor i barngruppen Ă€r ganska nytt, men ju tryggare man blir som vuxen, desto mer utrymme tenderar man att ge barnen att sjĂ€lva bli medskapare.
â Barn idag Ă€r ju vĂ€ldigt vana vid den digitala vĂ€rlden, men genom det hĂ€r forskningsprojektet har vi fĂ„tt en djupare förstĂ„else för hur barn faktiskt anvĂ€nder lĂ€rplattor. Det kan uppfattas som att det Ă€r slumpen som avgör vad barnen blev intresserade av pĂ„ plattorna. Vi har dock mĂ€rkt att barnen har en vĂ€ldigt tydlig vilja och syfte för vad de vill producera och konsumera. Barnen utmanar bĂ„de apputvecklarna och personalen i förskolan genom att hitta nya anvĂ€ndningsomrĂ„den Ă€n vad som var tanken frĂ„n början.