Det nya kortet som kallas Movingo kommer innebÀra en kostnadsbesparing pÄ hela 5195 kronor per Är för exempelvis en Knivstapendlare. Men Àven Uppsalabor, HÄbobor och boende i andra lÀn runt MÀlaren som Äker över lÀnsgrÀnserna kommer att fÄ del av systemet med gemensamt pendlarkort, men med olika kostnad beroende pÄ avstÄnd frÄn Stockholm.
Anledningen till att det frÄn och med hösten 2017 blir lÀttare och billigare för exempelvis Knivstaborna med flera att pendla till och frÄn Stockholm Àr att regionaltÄgtrafiken utökas.
I höst tas den nya Citybanan i bruk. Den utökade spÄrkapaciteten möjliggör en rad förbÀttringar.
Det Àr de regionalt kollektivtrafikansvariga i lÀnen runt MÀlaren som nu till slut kommit överens. Bertil Kinnunen (S), ordförande i kollektivtrafiknÀmnden i Uppsala lÀns landsting, Àr en av dem som varit med och tagit fram lösningen.
â Bekymret för pendlarna mellan Uppsala och Stockholm Ă€r idag att biljettsystemet Ă€r krĂ„ngligt. FrĂ„n och med hösten 2017 inför vi ett nytt biljettsystem och ett nytt pendlarkort vi kallar Movingo. Det ger rĂ€tt att resa med buss, tĂ„g, pendeltĂ„g eller tunnelbana i hela Stockholms och Uppsala lĂ€n. Idag kostar ett kort för SJ och SL 2 223 kronor i mĂ„naden. Det nya pendlarkortet kommer kosta 1800 kronor. Det innebĂ€r en besparing pĂ„ drygt 5196 kronor per Ă„r för en Knivstapendlare, sĂ€ger Bertil Kinnunen.
För Uppsalapendlarna kommer det nya pendlarkortet att kosta 2 200 kronor per mÄnad.
Dessutom utökas antal avgÄngar med ytterligare fyra i vardera riktningen.
â Men redan i december 2016 kommer den utökade tĂ„gtrafiken att starta, sĂ€ger han.
Under avtalsperioden sker utökningen av tÄgtrafiken mellan Uppsala och Stockholm i tvÄ steg. Utökningen Àr beroende av den infrastruktur som byggs ut. Det handlar bland annat om Citybanan, dubbelspÄren förbi bland annat Gamla Uppsala samt mellan SkutskÀr och Furuvik.
â Dessutom kommer SJ fortsĂ€tta sin tĂ„gtrafik pĂ„ Ostkustbanan, sĂ€ger Bertil Kinnunen.
I flera Är har behovet av ett nytt och enklare biljettsystem diskuterats. ResenÀrerna har upplevt nuvarande system som krÄngligt och krÀnkande nÀr de under förnedrande former bötfÀllts pÄ grund av att de av misstag köpt fel biljett. Knivstabygden skrev om detta i mars 2014.
Blir det nÄgra förÀndringar gÀllande enkelbiljetter?
â Nej, förĂ€ndringarna berör endast mĂ„nadskort. Tanken Ă€r att det Ă€ven ska utredas för Ă„rskort. Men alla som har en smartphone kan ladda ner en app som förenklar köpet av enkelbiljetter, sĂ€ger han.
Beslutet om förÀndringarna tas formellt i landstingsfullmÀktige i september i Är. Men han sÀger att frÄgan prÀglas av politisk enighet.
Hur ska ni finansiera det nya pendlarkortet?
â Kostnaden Ă€r drygt sex miljoner per Ă„r. HĂ€lften finansieras via skattemedel och hĂ€lften via biljettintĂ€kter. Det ryms inom vĂ„r nuvarande budget. Dessutom rĂ€knar vi med att pendlandet kommer att öka och dĂ€rmed ökade intĂ€kterna, sĂ€ger Bertil Kinnunen.