Lena Lundins mamma har en långt gången demenssjukdom och bor sedan flera år på demensboendet Villa Salabacke i Uppsala, som drivs av Vardaga.
För några månader sedan upptäckte hon att hennes mammas naglar var långa, smutsiga och hade börjat gulna. Då kontaktade hon boendet som sa att avdelningschefen skulle underrättas.
Personalen säger då att hennes mamma inte har velat klippa sina naglar, ett svar som inte håller enligt Lena Lundin.
– Man kan inte säga att mamma inte vill klippa naglarna, det funkar inte så. Demenssjuka är som små barn. Man får lirka eller göra det om en liten stund. Det hade gått så långt att det luktade illa när jag klippte dem. Det kan bli svamp och sådant.
I mitten av juli när Lena Lundin och hennes syster var på besök hos sin mamma såg de att naglarna såg likadana ut igen.
– Mamma betalar över 13 000 i månaden för boende, mat och omvårdnad. Men omvårdnaden ingår inte, det verkar inte som det i alla fall, säger hon.
Under samma besök bestämde sig systrarna för att städa i sin mammas rum, eftersom de tyckte att det såg skräpigt ut. När Lena ska städa toaletten möts hon av en otrevlig lukt. Frigolitsitsen som lagts på den vanliga toasitsen är full av avföring.
– När jag lyfte bort frigolitsitsen... Jag hamnade nästan i chock. Jag önskar att jag hade knäppt en bild men det var så vidrigt att det inte gick att tänka klart, säger hon.
Den vanliga toalettsitsen var enligt Lena Lundin täckt av gammalt bajs och verkade inte ha städats på mycket länge.
Hur känns det för dig som anhörig att se det här?
– Fruktansvärt. Jag blir så arg. Min mamma har gått och städat hela sitt liv, och alltid varit väldigt renlig av sig. Både till det yttre och i hemmet har hon alltid varit noggrann. Hon skulle må jättedåligt över att veta hur skitigt det är runt omkring henne, säger Lena Lundin.
Frida Hultgren, verksamhetschef på Villa Salabacke, svarar i ett mejl att hon på grund av sekretess inte kan uttala sig om enskilda boende men att det finns tydliga rutiner för både omvårdnad och städning.
"Vid klagomål från anhöriga informeras omedelbart gruppchef och personalen på den berörda avdelningen, för att rätta till eventuella brister", skriver hon.
Om en patient inte vill klippa sina naglar och gör fysiskt motstånd, vad finns för direktiv till personalen då?
"Alla som bor hos oss har en egen vilja. Även om du har en demensdiagnos så har du fortfarande egenbestämmanderätt. Det är inte alltid en boende vill duscha, klippa naglar, få städat, gå promenad eller vad det kan vara", skriver Frida Hultgren.
I de fallen jobbar personalen med bemötande och att lirka för att försöka få personen att vilja göra saker, enligt Frida Hultgren. Hon betonar att det inte går att tvinga någon att göra något.
Lena Lundin menar att brister i städning och omvårdnad kan bero på att personalen inte hinner med. Frida Hultgren har en annan bild. Hon skriver att personalen tar gemensamt ansvar för städningen och att Vardaga har samma personaltäthet som de som drev boendet tidigare.
"Den mer ordentliga städningen av rummet görs inte dagligen och därför är det inga svårigheter för personalen att hinna med städningarna", skriver Frida Hultgren.
Uppsala kommun har ett pågående ärende som gäller Villa Salabacke. Under en oanmäld avtalsuppföljning, som är normalt för kommunen att utföra, hittades flera brister.
Bland annat har verksamheten inte säkerställt att de boende får ta del av värdighetsgarantierna (se faktaruta), inte kunnat säkerställa att den enskilde erbjudits aktiviteter enligt krav och inte utfört egentid med kontaktperson. Nu har boendet till 28 augusti på sig att presentera en åtgärdsplan.
Demens kallas ibland för en anhörigsjukdom, eftersom de sjuka inte alltid är medvetna om vad som sker. Därför är det de anhöriga som påverkas mest i sådana här situationer, menar Lena Lundin.
– Min mamma är den enda jag har kvar i livet, och jag vill att hon ska ha det så bra som möjligt. Men jag känner mig inte trygg med det alls.
Enligt Frida Hultgren prioriterar man kommunikationen med de anhöriga, och pratar igenom hur de anhöriga vill att kontakten ska se ut redan vid inflyttning.
"Självklart skall anhöriga känna sig trygga med att ha sina närstående boende hos oss. Det jobbar vi med hela tiden", skriver hon.