Pojkarna som gjorde oss snÀllare
Nu ska den gamla kakfabriken i Tierp ersÀttas med bostÀder. UNT har grÀvt i Pricks pepparkaksdoftande arkiv och berÀttar den osannolika historien om hur tvÄ tonÄriga pojkar frÄn Söderfors skrev in sig i den svenska industrihistorien.
Yvonne Carlsson arbetade pÄ Pricks i 28 Är. Hon tycker fortfarande det Àr roligt att baka kakor.
Foto: Marie Ström
Pepparkakorna höll lÀngre Àn brödet och blev snabbt populÀra tack vare sin goda smak. Verksamheten vÀxte och bageristugan blev för trÄng. 1944 flyttade dÀrför Pricks till Tierp. Namnet, som Sigge Eriksson och Rune Lövgren myntade redan vid starten 1933, kom sig av att pepparkaksformen liknande en mÄltavla till formen. Och pepparkakorna var - förstÄs - enligt Sigge Eriksson och Rune Lövgren "mitt i prick".
De tvÄ företagsledarna var ovanliga. De höll gÄende möten pÄ fabriksgolvet varje morgon och lade stor vikt vid att de anstÀllda skulle trivas. PÄ vintern delades vitaminpiller ut till personalen som Àven erbjöds bra lÄnevillkor och gratis lÀkarbesök.
En annan sak som Sigge Eriksson och Rune Lövgren satsade mycket pÄ var marknadsföring. 1961 anstÀlldes en marknadschef - en befattning som över huvud taget inte existerat inom svenskt nÀringsliv tidigare. Idéerna var ofta nyskapande och kreativa, förpackningarna lekfulla och fÀrgglada. En gÄng blÄste man upp en enorm reklamballong pÄ torget i Tierp. I en tÀvling kunde man vinna en bil och i en annan fick den folkkÀre programledaren Pekka Langer vara affischnamn. Bussarna med Pricks logga var ett annat smart knep.
Bland Pricks omfattande arkiv som nyligen skÀnktes till föreningen NÀringslivsarkiv i Uppsala lÀn finns otaliga affischer, fotografier och förpackningar frÄn företagsstarten och framÄt. "SnÀll utan smÀll blir varenda grabb som Àter Pricks goda pepparkakor", heter det i en reklam frÄn 1950-talet. Lite senare marknadsfördes "frukostpepparkakan". Pricks tipsade om hur barnens sura morgonminer skulle tina med lite pepparkaka i filmjölken...
Pepparkakorna förblev företagets viktigaste varumÀrke, men otaliga andra kaksorter bakades pÄ Pricks. NÄgra exempel Àr kalaskringlor, kubb, mÄnkakor, mandelkransar, finskorpor, rulltÄrta, salta kex, muffins... eller de lite mer originella sorterna som "pricko-rico", "prickosin" och "prickador". Pricks lanserade Àven sina produkter utomlands - kakor skickades till och med pÄ export till Ghana.
NÀr Sigge Eriksson och Rune Lövgren ville dra sig tillbaka 1968, sÄldes Pricks till Pepsi Cola. DÀrefter skiftade Àgarna flera gÄnger.
Nu Àr det tre Är sedan pepparkaksdoften försvann frÄn Tierp. Men Àn lever minnet av det kvar bland Tierpsborna. En av dem Àr Yvonne Carlsson som arbetade pÄ företaget i 28 Är.
Hon började som kakplockare vid löpande banden. 1982 blev hon befordrad till arbetsledare.
I december 2004 var hon med och bakade de sista kakorna - kolakakor - och stÀngde sedan av ugnen pÄ linje tvÄ. Företaget hade dÄ 30 anstÀllda, tre ugnslinjer och en produktionsvolym pÄ 1 800 ton, varav 530 ton var pepparkakor.
- Jag tycker fortfarande det Àr svÄrt att gÄ förbi fabriken, samtidigt kan jag inte lÄta bli... Det Àr nÄgot som drar. Kanske Àr det minnet. Hur mÄnga steg har man inte tagit dÀrinne?
Fotnot: Vill du veta mer om Pricks? Föreningen NÀringslivsarkiv i Uppsala lÀn har tagit hand om företagets arkiv. Materialet, totalt 22 hyllmeter, Àr tillgÀngligt för allmÀnheten.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!