Salt angriper kedjor och drev

Kommunens försök att sopsalta utvalda cykelbanor verkar gå hårt åt cyklarna. Saltet angriper kedjor och drev och orsakar problem med växlarna.

2 februari 2015 19:37

Olle Danielsson cyklar från Gamla Uppsala till jobbet på företaget Ge Healthcare i Boländerna varje dag. Den här vintern har han upptäckt att hans cykel utsatts för kraftiga rostangrepp.

– Det är främst kedjan och drevet som angrips. Efter en vecka är de rostiga och när cykeln stått över helgen ha rosten angripit kedjans länkar och gjort den svår att böja. Den viker sig knappt runt drevet, säger han.

Olle Danielsson måste smörja kedja och drev en gång i veckan för att det ska fungera. Rosten påverkar också växlarnas funktion.

– De har börjat krångla, säger han.

Han tror att angreppen kommer från det salt som Uppsala kommuns nya vägmaskin, sopsaltaren, sprutar ut på cykelvägarna för att hålla dem isfria.

– Det är just på en sådan väg jag cyklar till och från jobbet. Maskinen både plogar, sopar och saltar så vägen blir ren från snö och is. Jag kan cykla på asfalt, men om det får såna här effekter på cykeln är det inte bra, säger han.

Innan den nya maskinen togs i bruk hade han aldrig några sådana här problem.

– Och jag har cyklat vintertid under många år. Flera på jobbet som cyklar på de banor som sköts med maskinen har märkt av samma sak. En som bor i Nåntuna har aldrig upplevt såna här problem förrän den här vintern. Jag tror att det finns flera som reagerat, säger Olle Danielsson.

Hur mycket det påverkar cykelns funktion som helhet är svårt att säga i dag.

– Jag skulle tro att cykelkedjan slits ut på en säsong. Den blir glapp. Jag bytte i somras och får säkert byta i sommar igen.

Jan Alarik som är produktionsledare vid Teknik och service, Uppsala kommun, känner till problemet.

– Vi har fått in flera liknande synpunkter från andra cyklister. Även cykelhandlare har hört av sig och skickat in bilder på rostangrepp. Det kan mycket väl vara så att problemen uppstår av saltet. Det är ju vanligt att salt på vägar angriper metallen och orsakar skador på bilar, säger han.

Det är andra säsongen som kommunen testkör cykelbanorna med en sopsaltare. Två maskiner trafikerar några utvalda cykelleder i vinter. Erfarenheterna är så här långt goda, om man bortser från saltangreppen.

Finns det något annat än salt?

– Det kan det säkert göra, men jag har inget svar på det i dag. Vi kan inte göra något på egen hand eftersom vi arbetar på uppdrag av Stadsbyggnadskontoret. Men vi kommer att lämna över alla synpunkter till dem så de får besluta om hur vi ska gå vidare, säger Jan Alarik.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!