Hon brukar bära vita män

Kanske kommer konstnären Cecilia Germain att bära vita män på Uppsalas nya performancefestival, Revolve. Kanske inte. Festivalen börjar i dag, fredag, och pågår till 14 maj.

Motsatser. Tamar Ettun är född i Isarel och numera verksam i New York. Hon arbetar skulpturalt med fysiska objekt och undersöker motsatspar.

Motsatser. Tamar Ettun är född i Isarel och numera verksam i New York. Hon arbetar skulpturalt med fysiska objekt och undersöker motsatspar.

Foto: Matt Grubb

Performance2016-05-06 12:03

Cecilia Germain står på scenen och ser ut över publiken. Efter en stund väljer hon ut en vit man i publiken och går fram till honom. Hon lägger honom över axeln och bär bort honom till en säng. Där bäddar hon ner honom så omsorgsfullt att hans kropp inte längre syns.

Året var 2011 och första gången som Cecilia Germain visade sitt verk ”How to carry white men no 3/ Brown woman carrying men/ Big Mamas last lullaby." Verket fick stor uppmärksamhet.

– Det kan lätt bli svårt när någon ringer och önskar ett speciellt verk, säger Cecilia Germain, som just då väntar på en buss på en hållplats i Umeå. Där bor hon sedan ett år tillbaka, men är född och uppvuxen i Uppsala.

Cecilia Germain har blivit ombedd att visa sitt verk ”How to carry white men..." igen under festivalen i Uppsala. Men verket är i ständig utveckling och kommer kanske inte bli sig exakt likt i Uppsala. På den punkten är Cecilia Germain bestämd innan hon förklarar tanken bakom.

– Det finns tre nivåer i akten, därav tre titlar. Det första är vårt koloniala förflutna och vilken gemensam bild det gett oss alla. Bilden som bygger på att vite mannen reste till platser som redan var befolkade och ”hittade” andra typer av kvinnor än de var vana vid. Mötet präglades av ett slags skräckblandad förtjusning, en romantiserande exotism som betonade vad som särskiljde männen från de nya kvinnorna och det gav männen alibi för att kontrollera hennes sexualitet. Hon kunde ju vara farlig, säger Cecilia Germain, som vänder upp och ner på den gängse makthierarkin genom att ta sig friheten att bära på män.

Andra nivån är att vi alla lever i en global ekonomi och att den vita mannen skor sig på den icke-vita kvinnans arbete. Den tredje nivån har sitt ursprung i Cecilias uppväxt i Uppsala.

– Det är min personliga revansch. Jag gick på Vaksalaskolan på 80-talet och blev kallad Big Mama av andra elever. På den tiden fanns inte många rasifierade barn där. I performanceverket låter jag Big Mama bli en del av mig, men här tar hon istället kontrollen över situationen.

Revolve är en ny performancefestival i Uppsala men den har sina föregångare i festivalerna ”Friktioner” och ”Tupp”. Bakom Revolve står Köttinspektionen dans, Konstmuseet, Konserthuset i samarbete med konstnären Gustaf Broms och Royal Collage of art.

– Vi fyra arrangörer har inte enats kring ett gemensamt tema, utan tanken är att visa bredden som finns inom performancekonsten i dag. Verken ska inte skapa harmoni med varandra utan hellre kortslutning, säger Tove Salmgren, Köttinspektionen dans.

Verken kommer att visas hos arrangörerna och dessutom i Botaniska trädgården och på Resecentrum (se faktaruta).

Tove Salmgren betonar att perfomancefestivalen är väldigt inkluderande. Det finns inga rätt eller fel.

– Det är bara att dyka upp, ta med barn eller släktingar, stanna så länge ni vill. Där finns inget man måste förstå utan det viktiga är publikens egen upplevelse. Man känner det man känner, säger hon.

Allt är gratis förutom kvällens konsert med den japanska installationskonstnären Ryoji Ikeda på Konserthuset.

Revolve-festivalen Detta händer på festivalen

FREDAG 6 maj

Uppsala konstmuseum: Vernissage, Klara Lewis, ljudskulptör från Uppsala har skapat en installation specifikt till museet.

Konserthuset: Invigning och ett tvärsnitt ur verk från hela festivalen. Konsert med japanske musikern Ryoji Ikeda som framför Datamatics (ver2.0)

ONSDAG 11 maj

Köttinspektionen: Moa Frantzén, Speaking with your mouth full, frågar sig vem har röst och vem är tystad? Marie Gavois och Michael Klöfborn från Danmark utforskar masskonsumtion och masskommunikation.

TORSDAG 12 maj

Botaniska trädgården: Tamar Ettun och The moving company ger ett färgsprakande och mångsidigt verk med uppblåsbara skulpturer, ljud och dans. På kvällen vernissage av Tamar Ettun på konstmuseet som går in i en gul fas, där begär undersökt utifrån Erosbegreppet.

FREDAG 13 maj

Uppsala resecentrum, Performance pathway, studenter från olika länder som går på samma världsledande konstskola. Dessutom flera verk på Uppsala konstmuseum med Martin Chramosta. Saskia Holm kvist och Gustaf Broms.

LÖRDAG 14 maj

Uppsala konstmuseum: Föredrag om performance, med Emily Roysdon, professor, Konstfack, och två performanceverk.

Köttinspektionen: Tre verk med Kajsa Wadhia och Maria Stiernborg, Tove Salmgren och Cecilia Germain.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!