Här testar UNT bilen på vardagsrumsgolvet

När Volkswagens nya modell Arteon börjar säljas i veckan kommer spekulanterna i Sverige att få chansen att utforska bilen i en helt virtuell miljö. VR-upplevelsen är skapad av Uppsalaföretaget Animech Technologies.

Testkör. Animech Technologies har utvecklat ett virtuellt system för test av bland annat Volkswagens bilar.  UNT:s reporter Per Johansson - på golvet -  har under överinseende av Niclas Kreuger på Animech, fått möjöigheten till ett exklusivt test av VR-upplevelsen.

Testkör. Animech Technologies har utvecklat ett virtuellt system för test av bland annat Volkswagens bilar. UNT:s reporter Per Johansson - på golvet - har under överinseende av Niclas Kreuger på Animech, fått möjöigheten till ett exklusivt test av VR-upplevelsen.

Foto: Staffan Claesson

Motor2017-05-29 11:35

Videon är inte längre tillgänglig

De första riktiga exemplaren av premiumbilen Arteon kommer att finnas på plats först efter sommaren, men då vill biltillverkaren förstås redan ha kommit igång med försäljningen. Men hur ska man få någon att betala 400 000 kronor eller mer för en bil utan att ens ha sett den? UNT hälsar på hos Uppsalaföretaget Animech Technologies som har tagit fram en applikation där kunderna med hjälp av VR-teknik (virtual reality) kan förflyttas till en virtuell bilhall och titta på bilen. Det är de själva som har sålt in idén till Volkswagen Sverige efter att förra året ha tagit fram en demoversion med en VW Passat.

– Det här är inte bara till för att användas nu när bilen inte finns utan även efter det. Bilhandlare kan ju inte ta hem bilar i alla färger och utrustningar, men här får man en chans att göra sin egen anpassning av bilen, säger Niclas Kreuger, affärsutvecklingsdirektör vid Animech Technologies.

Vi ställer oss vid datorn och väljer ut några Volkswagen Arteon i olika färger som sedan poppar upp på skärmen. Tekniken att vid datorn göra så kallade konfigurationer av en vara för att se den ut i olika färger och med olika tillbehör på skärmen är säkert bekant för många. Animech Technologies har tidigare skapat sådana lösningar bland annat garderobsförsäljning och för försäljning av lösningar på uterum och växthus. Men här har de tagit det ett steg till. Det är dags för mig, UNT:s reporter, att slå mig ned i en kontorsstol och sätta på mig VR-glasögonen. Jag förflyttas i en bilhall och framför mig står en av de bilar som vi har valt. Med en knapp på min fysiska handkontroll kan jag välja vilken vinkel jag vill se den från, och från sin dator växlar Niclas Kreuger färg på både lacken och fälgarna.

– Det finns ljus silverfärg, vad tycker du om den? Eller här är en mörkare färg. Och vilka fälgar vill du ha, den eller den? Det var 19-tumsfälgen, och här är 20-tumaren.

Det tar inte lång stund innan jag har glömt bort att jag befinner mig i ett kontorslandskap. Jag är verkligen inne i den där bilhallen, och när jag reser mig och går fram till bilen blir jag rentav förvånad över att inte kan känna lacken med handen.

Niclas Kreuger leder mig tillbaka till stolen. Ett knapptryck senare sitter jag på förarplats. Jag börjar luta mig mot armstödet i mittkonsolen, bara för att inse att det består av luft.

– Det är många som gör så. En del trillar nästan ur stolen, säger Niclas Kreuger innan han byter klädsel och panel inne i bilen.

Interaktiviteten i appen är begränsad, men för jag upp handkontrollen till ratten går den faktiskt att vrida på. I en senare version ska det även gå att öppna bakluckan på bilen.

– Det handlar egentligen om vilket behov som finns i bilhallen. Vad vill kunderna göra?

Det känns konstigt att återvända till verkligheten. Niclas Kreuger skrattar. Jag är inte den första han gör det här med.

– Alla Volkswagenåterförsäljare som ska vara med i det här pilotprojektet, och det är 95 procent av dem, har varit här och provat. De var jättepositiva. Det kommer att hjälpa dem, framför allt när kunderna ska fatta beslut om olika detaljer.

Applikationen har tagit företaget tre månader att ta fram. Det man har gjort är att man har fått Volkswagens 3D-cadritningar att samverka med sin egen konfigureringsteknik och VR-tekniken. Animech Technologies använder sig av avancerad datorspelsteknik och det är även spelindustrin som har gått i bräschen för VR-utvecklingen. Bilindustrin såg tidigt möjligheten att använda sig av VR i marknadsföring, men Niclas Kreuger menar att det mest har varit på olika bilmässor och i rent reklamsyfte.

– VR har blivit väldigt trendigt, men det är viktigt att man även hittar nyttan i den. Det vi har skapat nu har man pratat om i många år, men jag känner inte till något annat fall där den här tekniken har tagit sig ända ut i bilhallarna.

Han ber smått om ursäkt när han säger att han tror att en av anledningarna är att många inte har kompetensen. Här samarbetar projektledare, programmerare och utvecklare med dem som har bakgrund inom konstruktionsbranschen. Personalstyrkan växer hela tiden.

– Vi hade egentligen behövt växa mer än vi har gjort, men det är svårt att få hitta folk, framför allt programmerare. Där konkurrerar vi med spelbolagen och för många nyutbildade programmerare är det en dröm att få göra spel. Vi tycker att vi är minst lika häftiga som spelbolagen, men det kanske inte de håller med om.

Animech Technologies

Animech Technologies bildades i maj 2007 när mjukvarudelen av biomedicinföretaget Animechs bröts loss till ett eget företag. Därmed fyller man tio i slutet av denna månad. Företaget är specialiserat på 3D-visualisering och 3D-konfiguratorer för webb och VR. Företaget är fortfarande verksamt inom life-science-sektorn och visualiserar bland annat avancerade bioprocessorer åt GE Healthcare. Antalet anställda har sedan starten vuxit från nio till 23 personer och snart börjar ytterligare två personer i företaget.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!