Vill skapa trygga ledare

16 klubbar har anmält sig till utbildningen som ska skapa trygga ledare ute i Uppland. Något som behövs då pressen från omgivningen många gånger är svår att hantera.

Madeleine Andersson, idrottsutvecklare på Sisu.

Madeleine Andersson, idrottsutvecklare på Sisu.

Foto: Daniel Legue

Utbildning2015-05-27 06:00

Den första utbildningen avslutades i veckan och det är på initiativ från Madeleine Andersson som själva utbildningen har kommit igång och lockat klubbar i hela Uppland att delta.

– Många tränare kan bli osäkra när det blir allt högre krav från föräldrarna runt laget och då måste man veta vilka värdegrunder klubben har och hur uppdraget ser ut, menar Madeleine Andersson som är idrottsutvecklare på Sisu.

Innehållet i kursen bygger på olika metoder för observationsteknik/analys i kombination med modern samtalsteknik, motiverande samtal och kunskaper inom inlärningspsykologi, ledares påverkan på grupp, motivationsklimat och förändringsarbeten.

– Det är viktigt för oss att hela tiden förstärka det positiva så det handlar inte om att klanka ner på de ledare som går kursen, fortsätter Andersson som redan har klart för en andra grupp till hösten.

Och det handlar om allt från lagidrotter till de som jobbar individuellt.

Stefan Forsman och Kim Knudsen i Storvreta är några som har tagit till sig kursen.

Vad har ni upplevt vara problematiskt för ledarna hos er?

– Generellt sett tycker vi att vi har duktiga och engagerade ledare för våra barn- och ungdomslag. Vi tror att de har behov av mer kunskap inom områden som ”ge feedback”, ”ha övningar, som alla kan lyckas med”, ”se individen och stötta den och utifrån detta stärka självkänslan hos dem”. Det handlar i grund och botten om att ledarna skall förstå sitt uppdrag utifrån svensk innebandys utvecklingsmodell (SIU-modellen) och vad som måste göras i Storvreta IBK.

Även Felix Carlsten i Fyrisfjädern har varit med.

– På Fyrisfjädern har vi inte upplevt något direkt problematiskt för ledarna. Däremot är vi väldigt måna om att ledarna alltid ska känna sig uppskattade och motiverade. Kunskapen som jag får av att gå utbildningen hoppas vi ska kunna stärka oss ytterligare i vårt arbete med att uppmärksamma och motivera Fyrisfjäderns ledare till att fortsätta hålla och öka den fantastiskt höga nivån som de redan håller.

Mattias Sjunnesson är lagledare för Sirius P01 och vet vad han hoppas få till för förändring.

– Att våra ledare använder arbetssätt som gör att varje barn blir sett på ett sätt som skapar trygghet. Det kommer motivera barnet att fortsätta sin aktivitet i vår eller i andra idrottsverksamheter.

Karolina Wiell från Upsala simsällskap är även hon positiv till utbildningen.

– Vi upplever egentligen inte ledarsituationen som problematisk. Vi har många ledare och unga ledare och det handlar mycket om att ha tid och guida ledarna till att växa som personer i allmänhet och ledare i synnerhet. Ofta är våra ledares ledaruppdrag en första introduktion till vad arbetslivet kommer att kräva av dem och då gäller det att finnas till hands och stötta både som mentor, uppmuntrare och bollplank. Ett problem som jag kan uppleva dock är att jag som jobbar både med administration av vår simundervisning och är ledaransvarig har svårt att fokusera på min roll som ledaransvarig och handledare åt ledarna när jag vistas ute i verksamheten. Ofta är det många föräldrar som ser sin chans att få ett personligt samtal, och ibland känns det som att hela verksamheten förlorar på detta, för ibland måste jag få fokusera på våra ledare till 100 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!