Wicksell är laddad inför VM-premiären

RALLY-VM. Dick Wicksell har aldrig kört Svenska rallyt. Han har inte ens varit där som åskådare. Men på fredag står han på startlinjen i Värmland — i en bil han aldrig tävlat i. Och i en helt ny klass. Operation omöjligt. Eller?

Wicksell testar vägarna inför fredagens VM-debut.

Wicksell testar vägarna inför fredagens VM-debut.

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2006-02-02 18:39
— Det är svårt, men inte omöjligt, säger Dick Wicksell.
I det svenska VM-rallyt heter inte konkurrenterna Rådström och Jonsson. Inte heller Loeb, Solberg eller Grönholm. Det är Patrik Flodin och Oscar Svedlund som Wicksell ska slåss med.
Normalt kör Wicksell en Impreza WRC i grupp A.
Nu är det grupp N som gäller — en billigare klass där man konkurrerar på någorlunda lika villkor.
— Det är förstås svårt att byta bil och förvänta sig bra resultat så här snabbt. Det brukar ta något år innan man blir riktigt bra. Titta bara på "Stecka" som ändå har varit med i så många år, säger Dick Wicksell och syftar på Stig-Olov Walfridsson.
Det var i fjol som Walfridsson gick från grupp N till grupp A — och bytet blev inte helt lyckat.
— Det tar tid, så är det bara. Men nu brukar jag ha ganska lätt för att anpassa mig, så jag är optimist, säger Wicksell, som i samma andetag talar om en plats på prispallen.
Skillnaden mellan grupp A-Imprezan och grupp N-Imprezan är vid en första anblick inte alls så stor. De ser likadana ut, bara antal dörrar skiljer dem åt. Grupp A-bilen är snyggare eftersom den är tvådörrars.
Men — när man väl sitter i bilen och ska tävla — är det ganska så stor skillnad.
— Den här bilen (grupp N) är klenare och tamare. Och det är ett helt annat sätt att växla och bromsa, säger Dicken.
Förra året satsade Mats Thorszelius på det svenska VM-rallyt. Men det blev en besvikelse från första början. Bilen fungerade inte som den skulle och han var chanslös mot konkurrenterna.
Nu hoppas Wicksell kunna försvara de uppländska färgarna.
— Det ska bli jäkligt kul. Men det gäller att ta det lugnt och inte förivra sig. Det går inte att bli arg och sedan försöka ta tillbaka tid, säger Dicken.
Det ska bli intressant att följa honom i Svenska rallyt. Succén i SM-premiären i Ludvika, då Thomas Rådström och Mats Jonsson var utan chans, gör det hela ännu mer spännande.
Men att Wicksell i den nya bilen ska kunna konkurrera med till exempel Patrik Flodin är inte troligt. Flodin var en hårsmån från att vinna grupp N i det finska VM-rallyt i fjol.
— Han åker bra, inget snack om det. Det blir kul att se om vi kan vara med tidsmässigt under den första dagen, då är chansen stor att det blir en pallplats. Är jag 30 sekunder efter eller två sekunder före? Kommer jag på pallen är jag skitnöjd.
Om det inte blir pallen då?
— Äh, det är väl inte så farligt. Jag har aldrig kört Svenska rallyt. Jag har inte ens varit här och tittat. Allt är nytt för mig.
Kartläsaren Niklas Fransson är dock rutinerad i sammanhanget. Han har varit med i fyra Svenska rallyn, alla gånger med Mats Thorszelius.
Dick Wicksell kommer under alla händelser att få många nyttiga rallymil i kroppen, och det är viktigt eftersom det om bara några veckor är ny SM-deltävling, Snow rally i Jämtland.
Wicksells SM-konkurrenter, Jimmy Joge och Thomas Rådström, kör också i Svenska rallyt — i sin ordinarie klass.
UNT frågar Wicksell om det inte hade varit roligare att starta med sin ordinarie bil och tävlat mot "Rådis", Joge, Grönholm och de andra VM-förarna i stället.
— Jo, för några veckor sedan tänkte jag så, särskilt när grupp N-bilen inte var riktigt klar. Men nu känns det här oerhört kul, och jag ångrar mig inte, säger Dicken, som dessutom är medveten om att hans WRC-Subaru, som står kvar hemma i garaget i Uppsala, inte är lika konkurrenskraftig som exempelvis Rådströms bil - och för att inte tala om Leobs och de andra VM-åkarnas bilar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om