Vittne till Skandisloppet: Det var kaos
Olyckan i Skandisloppet räknas som en av svensk cykelhistorias värsta på mycket länge.Men det kunde lika gärna ha blivit två, menar Lars Erik Paulsson, som själv vara nära att rammas av både cyklister och följebilar. Det var fullständigt kaos ute på vägen, menar han.
En av dem är Lars Erik Paulsson, boendes i Dalby och van bilist på de gamla och smala landsvägarna. Även Paulsson blev anmodad av polis att stanna långt till höger. Detta skedde mellan Tuna skog och "Stockhuset" vid en, för Paulsson, skymd vänsterkurva åtskilliga timmar efter den svåra olyckan, och han stod med högra sidans hjul långt utanför asfaltskanten.
— Så kommer det en salig blandning av cyklister och följebilar. Cykelklungan tar upp hela vägens bredd och flera fick verkligen bromsa och hoppa undan för att inte kollidera med mig, berättar Lars Erik Paulsson.
— Men inte nog med det, flera av följebilarna körde om varandra, trots att vägen är ytterst smal, och detta skedde i en kurva med skymd sikt. En blev tvungen att tvärnita för att inte frontalkrocka med mig.
Tvingades bryta mot lagen
Att det dessutom inte kom någon "sluteskort" som talade om att det åter var fritt fram att köra fulländar bara bilden av totalt kaos, menar Lars Erik Paulsson.
— Rent formellt tvingades jag bryta mot en lag när jag körde vidare då jag inte hade fått klarttecken av en polis, säger han.
Åke Lövh, kommissarie vid Uppsalapolisens trafikavdelning, var inte själv på plats under tävlingen men har läst utredningen och sett bilder av olyckan:
— Det finns alltid en risk med cykeltävlingar och jag är nästan mer förvånad att det inte händer något, säger han.
Polisen: Det är fel
Men att säkerheten i tävlingen är låg håller han inte med om.
— Vi har kanske de mest erfarna poliserna för sådant här. Det som din källa säger att det inte kom någon kö-polis och vinkar klart är fel. Vi har organiserat på det viset men det är kanske inte alla som förstår kommunikationen, säger Åke Lövh.
Att vägen ut mot Dalby är i det smalaste laget är han dock väl medveten om.
— Men om alla står still som de har blivit tillsagda ska det normalt inte hända något. Men vägen är otroligt smal och faller en cyklist faller dom andra som dominobrickor. Men det har fungerat under alla tidigare år, säger Åke Lövh.
Upsala CK:s tävlingsledare Göran Mattsson försvarar sig också:
— Vi satsar alltid extra på säkerheten och vår tävling överträffar många andra i Sverige. Men så länge vi har tävlingar här måste vi ju ut på vägarna, säger han.
UNT: Kan du förstå kritiken?
— Ja, men cyklister är säkra. Det ser värre ut än vad det är. Det är väldigt sällan olyckor händer och det är samma förutsättningar utomlands. Jag kan förstå att folk är kritiska, men han som blev påkörd var allt annat än det. Han förstod att cykeltävlingar måste hålla till någonstans.
Lars Erik Paulsson ger sig dock inte och säger:
— Om detta är en av Sveriges säkraste tävlingar, hur är då övriga cykellopp?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!