Thorszelius fortsätter jaga Flodin
BILSPORT. Patrik Flodin känner gulddoften. Han leder grupp N-klassen efter den första etappen av Hässleholms SM-deltävling.- Men det skiljer bara 3,8 sekunder. Det kan vi ta in, säger tvåan Mats Thorszelius, som slåss med Flodin om SM-guldet.
Det började enormt bra - för Flodin...
- Jag trodde inte att det var sant när jag såg hans tid på den första sträckan, säger Tomas Thorszelius, kartläsare åt brorsan Mats.
Flodin hade VM-tempot från Finland i kroppen.
Han körde på 3.00,3 (3.07,5 för Mats) - en tid som inte ens Jimmy Joge och Mats Jonsson i sina värstingbilar kunde matcha. Bara Thomas Rådström var snabbare med drygt tre sekunder.
- Var fick han den tiden ifrån? frågade sig Tomas Thorszelius med ett litet leende.
Patrik fattade inte heller riktigt, eller så höll han masken - han är bra på det, att med ett litet skratt mörka formen.
- Det var väldigt dammigt, sade han efter målet på sträckan.
Men tiden var ju enorm. Hur förklarar du det?
- Äh, jag lyssnar bara och kör, säger Patrik och syftar på kartläsaren Maria Andersson.
Den första etappen omfattade bara två sträckor - lite märkligt kan man tycka. Varför inte starta en timme tidigare och köra åtminstone fyra sträckor? Två korta sträckor blir nästan lite löjligt.
Efter Flodins knockout på ss1 reste sig Mats Thorszelius.
- Jag visste att vi skulle åka bra på asfalten, säger Mats, som tog in drygt tre sekunder på asfalten (och kullerstenen) på den sevärda och roliga ss2 på garnisonen i Hässleholm.
- Åkmässigt har det gått väldigt bra. Jag anade att Patrik skulle åka snabbt i början av tävlingen eftersom han har många mil i kroppen efter finska rallyt, säger Mats.
Det är synd att inte fler tävlingar avgörs på asfalt där Thorszelius trivs som fisken i vattnet. Efter en olycka i Sandvikens asfaltsrally för några år sedan har det bara varit grustävlingar i SM.
Den som trivdes allra bäst på asfalten var Jimmy Joge i den trimmade fyrhjulsdrivna klassen. Det var en fröjd att se honom och definkitivt varning för ståpäls!
- Han har ju tävlat mycket på bana, så jag är inte överraskad, säger Dick Wicksell, som ligger 22 sekunder efter suveräna Joge efter den första etappen.
Inte ens Thomas Rådström hängde med Joge.
Dick Wicksell har häng på trean Mats Jonsson (fem sekunder) och är inte så värst långt efter Rådström. Men Wicksell var inte nöjd.
- Jag blir så trött och frustrerad ... Varför får inte jag starta näst sist som ligger tvåa i SM? Och varför sade de nej när jag ringde och frågade om man fick använda däckvärmare?
Som om detta inte vore nog fick Wicksell köra mot en vägg av damm på den första sträckan.
- Abrahamsson som startade före mig åkte av efter bara några svängar. Jag såg ingenting, absolut ingenting. Man blir ju vansinning. Hade jag startat näst sist hade Rådström fått dammet i stället, säger en arg Wicksell.
Alla förare klagade på sikten, det vill säga dammet. Men då ska man veta att alla andra förare hade en minut (mer eller mindre) till bilen framför. Wicksell hade bara några sekunder ...
Östhammars Simon Löfström i otrimmade tvåhjulsdrivna klassen fick se värsta konkurrenten, Calle Ward, försvinna redan på den första sträckan. Dessutom hade Jonas Ericsson stora problem och tappade massor av tid. Jätteläge för Löfström alltså.
Men konkurrensen i den här klassen är stentuff. Simom ligger på elfte plats sedan han tappat en hel del sekunder på asfalten, men det är tajt. Bara 25 sekunder upp till ledande Lars Sjöström.
I dag, lördag, avgörs rallyt med sju sträckor, samtliga på grus.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!