Sponsor ska lyfta basketen
Med ny sponsor ska basket bli en stor sport även i Sverige. - Vi ser basket som en undervärderad aktie, säger Obols Jan Saradlic som nu lockar med stora prispengar till topplagen för att utveckla sporten.
- Vi vill lyfta sporten i Sverige och då vill vi sporra och hjälpa de klubbar som vill satsa. Sedan hoppas vi även kunna hjälpa dem som har en dålig ekonomi men det är ingen välgörenhet vi bedriver, säger Jan Saradlic, styrelseledamot i bolaget som har sitt huvudkontor i Toronto men inom kort räknar med att öppna ett nytt kontor i Stockholm.
- Att gå in med 50 miljoner i Färjestad känns som bortkastade pengar. Vi ser en otrolig potential i basket och ser det inte som något problem att vi redan sponsrar Plannja och Norrköping.
Bolaget är dessutom involverade i ishockey då man sponsrar både Luleå och Örebro.
Obol har nu skrivit ett 15-årskontrakt med basketförbundet och tanken är att sporten ska synas mer i tv framöver.
- Det är ju en skandal att man måste betala för att synas i SVT, men nu är det så. Vi förhandlar redan med andra kanaler för i framtiden tror jag att det kommer att vara kanalerna som betalar oss för att få visa basket.
Hur mycket har ni gått in med i svensk basket?
- Skulle jag berätta det skulle jag begå tjänstefel och bli av med jobbet. Men jag kan säga så mycket att det är troligen det största avtal som finns för svensk idrott.
När det gäller just chansen att synas i tv och nå en bred publik menar Salléncoachen Christer Stjernborg att det är ett måste.
- Det är två säsonger som vi fått mycket tv. Det var säsongen 1993/94 och förra säsongen och det märks på en gång, avslutar Salléncoachen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!