Löfström har utmärkt slagläge - viktiga poäng för Wicksell
RALLY. Sällan har Sydsvenska rallyt varit så odramatiskt. Ingen av de uppländska förarna var i närheten av klasseger - men alla tre har utmärkt slagläge i jakten på SM-gulden.Den som förbättrade sin position avsevärt var Simon Löfström.
- Målsättningen var att vinna klassen, men Calle Ward körde bra och vi är nöjda med tredjeplatsen, säger Simon till Rallyradion.
I junior-SM, där Löfström också tävlar, gick han upp i täten.
Men någon sekundjakt - som UNT förutspådde i lördagens tidning - blev det aldrig. Värmlänningen Calle Ward var helt enkelt för snabb.Redan på andra etappens inledningssträcka punkterade han tävlingen.
- Det var inte mycket att göra åt honom i dag, säger Simon.
Avståndet upp till Ward var 45 sekunder och till tvåan Jonas Ericsson från Kolsva var det 22 sekunder.
Den som var längst ifrån klasseger av upplänningarna var Dick Wicksell.
Efter lördagens första sträcka var det slutkört - men det var inte foten som stoppade honom, det var bilen.
- Jag kände att det var något som inte stämde. Jag hörde ljud i bilen och jag bad Per-Allan (Wendin, mekaniker) att kolla bromsarna, säger Wicksell, som i stället kunde konstatera oljeläckage från växellådan.
- Det bara rann olja, säger han.
En växellåda i en WRC-bil kostar massor av pengar, ungefär som en helt ny större Volvo. Wicksell tvingades kasta in handduken.
- Luften gick ur mig totalt, säger Dicken.
Men några timmar senare förbyttes besvikelsen. Det blev gläjde. Det blev nämligen fyra SM-poäng trots att han bröt rallyt - och det kräver förstås en förklaring.
I Sydsvenska rallyt blir det fem minuters tidstillägg för varje sträcka ett ekipage missar - 4x5 minuter för Wicksell, alltså 20 minuter. Kravet för att få poäng är att bilen fraktas till den så kallade park farmen - och där stod Dickens gula Subaru Impreza uppställd.
Men 20 minuters tidstillägg (plus segraren Thomas Rådströms tider) är förstås oerhört mycket - och Wicksell blev sist i klassen, det vill säga nia. Och nionde plats ger fyra SM-poäng.
- Det kan vara jätteviktiga poäng, säger han.
Visserligen tappade han SM-ledningen till Mats Jonsson, men med tanke på förutsättningarna (foten i paket och växellådan) blev Sydsvenska nästan bingo för Dicken.
I stora grupp N-klassen har Mats Thorszelius fortfarande möjlighet att försvara sitt SM-guld, men Patrik Flodin ser ut att bli mycket knepig att rå på. Han var suverän på grusvägarna i Småland.
Mats var ändå nöjd:
- Det har gått bra under hela tävlingen, förutom att vi har blivit rejält ifrånåkta. Men vi har inte presterat dåligt, säger Mats Thorszellius när han kommenterar andraplatsen, klart före Oscar Svedlund.
Patrik Flodin har betydligt mera rallymil i kroppen än Thorszelius. Och dessutom en några år nyare bil.
- Vi får väl se vad vi kan hitta på till tävlingarna efter sommaren. Vi har inte givit upp i alla fall, säger Mats, som är - precis som UNT skrivit om tidigare - sugen på att byta upp sig till Mitsubishi Evo 9.
- Vi får väl se hur det blir. Det här skulle väl bli min sista säsong på den här nivån, egentligen ...
Det sportsligt odramatiska Sydsvenska rallyt hade tre suveräna klassegrare: Thomas Rådström (VM-fart!), Patrik Flodin (fart för att vinna ett grupp N-VM) och Calle Ward. Och tre uppländska förare med sikte på SM-guld.
Resultat - etapp 1
Resultat - etapp 2
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!