Under de senaste sju åren har reklambyrån Zellout gjort en varumärkesbarometer där man utvärderar olika varumärken men det handlar inte bara om företag och organisationer. Både Sirius och Almtuna har funnits med i den undersökning som UNT tagit del av. När man gör den här typen av undersökningar vill man se hur pass känt varumärket är, vilken kunskap som finns och hur associationerna ser ut i samband med föreningen i det här fallet.
– Jag måste säga att jag är positivt överraskad till de höga värdena som föreningarna får och där många anser att de bidrar till en positiv bild av Uppsala, menar Staffan Hultén.
Men bryter man ner undersökningen i detalj så finns det några frågetecken som klubbarna har att jobba med.
Båda ligger högt när det gäller kännedom, attityder och ambassadörskap.
Sirius som förening är visserligen betydligt spretigare än Almtuna som i större utsträckning associeras med ishockey.
Sirius har både fotboll och bandy medan innebandyn för en ganska anonym tillvaro om man ska tolka de tillfrågades svar.
– Vi behöver nog bli tydligare i vad vi gör och även vara lite mer stolta, menar Michael Lundgren som är klubbchef för Sirius fotboll.
– Samtidigt ska det bli kul att se vad som händer nu när vi gått upp i allsvenskan.
Klubbarna ligger som sagt generellt högt i alla grupper förutom i tre.
Kvinnor, studenter och lågavlönade.
Hur ser ni på det?
– Det är möjligt att miljön avskräcker kvinnor då vi inte har en välkomnande arena med allt från rena toaletter till en fin restaurang, säger Andreas Klingberg i Almtuna och fortsätter.
– Samtidigt är det viktigt att våga välja. Vi kanske först ska försöka nå de som gillar oss och vill se ishockey. Som det är nu har vi 0,8 procent av Uppsalas befolkning på matcherna. Tänk om vi bara skulle nå två procent. Vilket lyft.
Inom Sirius har man gjort en studentsatsning som slagit väl ut och som man vill fortsätta med.
– Sedan har vi pratat mycket med Hammarby om hur de har jobbat med att locka kvinnor till matcherna och helt klart är att det handlar om vilken typ av arena man har att locka med, fortsätter Michael Lundgren.
Det som gläder de båda klubbcheferna kanske mest är den höga siffran när det handlar om att klubbarna är med och bidrar till en positiv bild av Uppsala. 90 procent av de tillfrågade menar att så är fallet.