Vännerna Philip Gatu och Robin Eriksson från Uppsala är hjärnorna bakom projektet Träningskompisar, en community på Instagram och Facebook som bygger på en sak; Hitta likasinnade träningskompisar åt folket. Projektet startades för tre månader sedan och har gått från noll till fler än 3 000 följare.
– Idén kom för ungefär ett och halv ett år sedan när jag och en vän var på gymmet. Vi konstaterade att det inte fanns någon bra mötesplats för folk som vill träffa träningskompisar, samtidigt som efterfrågan är stor. Vi har fått väldigt god respons från våra användare, säger Philip Gatu, som till vardags studerar e-handel och digital marknadsföring.
– Jag har alltid brunnit för både träning och att lära känna nya människor. Jag har valt att börja bygga upp en marknadsföringskanal via sociala medier och se hur intresset är bland folk. Det är stort. Redan efter 50 följare kom den första förfrågan och nu har vi över 3 200 följare. Vi är störst i Uppsala eftersom jag kommer därifrån.
Så, hur hittar man sin själsfrände inom träningen?
– Det funkar på så sätt att följarna berättar vad för typ av person dom söker, med åldersspann, kön, träningsform och erfarenhet. Lite kort om sig själv följt av en presentabel bild i bra kvalitet. Vi lägger ut bilden på vår Instagram och Facebooksida som sedan ses av tusentals användare som fritt fram kan kontakta personen.
– Hela idén bygger på att ju fler följare desto större pricksäkerhet och desto fler hör av sig till de som läggs ut. Även om vi växer snabbt, vill vi växa ännu snabbare, säger Philip Gatu.
Och om man inte vill ”hängas ut” på bild?
– Många personer kanske inte tycker att det är kul att bli utlagd med bild bland 3000 personer, men som tur är funkar vi olika. De som inte vill läggas ut kan följa oss och sedan kontakta andra personer privat.
Vilken är den vanligaste sortens träningskompis som de flesta söker?
– Det är framför allt mycket löpning och gym, men även promenader. Det har varit några enstaka som har efterfrågat padel, tennis och crossfit, säger Philip Gatu, som säger att bredden är stor bland de som använder tjänsten.
– Den största gruppen användare är personer mellan 25 och 44 år, och det är ganska jämnt fördelat mellan män och kvinnor. Det viktigaste är att man är en social och trevlig person som vill hitta någon som vill hjälpa till med träningen. Det är bra mycket enklare att komma i gång med sin träning om man till exempel bestämmer en tid för att gå och träna tillsammans med någon.
För ett par år sedan ville Björn Borg haka på den växande trenden av social träning och göra det möjligt för människor att lättare hitta nya träningskompisar, men företaget lade sedermera ned idén.
– Jag kontaktade dem faktiskt för att fråga vad som gick snett, men de sade att det kort och gott handlade om en kampanj som de ville testa.
Gatu är övertygad om att projektet Träningskompisar kommer att slå. Andemeningen är att träningen blir roligare, risken att du hoppar blir mindre och man inspirerar varandra.
– Det är ungefär 1,5 miljoner svenskar som tränar på ett eller annat sätt och alla har inte en träningskompis som underlättar träningen.
– Det har tagits emot väldigt väl och nu har jag hittat en apputvecklare som vill gå med i det här. Vi har köpt in schyssta träningskläder med vår logga som kommer bäras av våra ambassadörer på sociala medier, som blir vårt ansikte utåt. Utan att avslöja för mycket så blir en av ambassadörerna en av de tidigare vinnarna av tv-programmet Biggest Loser, som om någon känner till vikten av att ha träningskompisar för att lyckas med sina mål, säger Philip Gatu.