Alexia, 15, satsar mot toppen

Lamporna släcks och de 23 formelbilarna brakar loss ner mot den snäva startkurvan. Farten ligger på drygt 200 km/h. I en av bilarna sitter 15-åriga Alexia Danielsson från Storvreta, som i år debuterar i Formel 4-klassen. UNT följde med henne till det anrika Västkustloppet i Falkenberg.

Alexia framför sin F4-bil alldeles innan start på helgens tredje och sista race. "Nu hinner vi inte ta fler bilder, jag måste göra mig redo", säger en sammanbiten Alexia.

Alexia framför sin F4-bil alldeles innan start på helgens tredje och sista race. "Nu hinner vi inte ta fler bilder, jag måste göra mig redo", säger en sammanbiten Alexia.

Foto: Douglas Dahlström

Storvreta2024-07-21 16:30

Det är halvvägs genom Alexia Danielssons debutsäsong i det nordiska Formel 4-mästerskapet, Nordic F4. När tävlingskalendern kommit till Västkustloppet i Falkenberg ligger hon på tionde plats i mästerskapsställningen.

– Jag är nöjd. Jag utvecklas för varje race så det borde bara gå bättre och bättre.

Hastighetsmässigt är Formel 4 ett par steg ner från Formel 1, alla racerförares stora dröm. Men det är knappast någon barnlek. Tack vare den låga vikten, de effektiva bromsarna och den imponerande kurvtagningsförmågan är den 160 hästkrafter starka F4-bilen snabbare än det mesta runt en racerbana. Ferraris och Porschar har inte en chans att hänga med.

undefined
En av Alexias styrkor är, enligt henne själv, att göra bra starter och undvika kollisioner. "Du är bra på att ta bilen hem i mål", fyller mekanikern Charlie i, något han säkert är nöjd över.

Alexia vet hur man kör fort. Redan som sexåring började hon tävla i karting och i våras fanns hon med på Aftonbladets lista över de 20 största svenska motorsporttalangerna mellan 15 och 20 år.

– Jag älskar ju farten. Det har jag gjort ända sedan jag var liten och fick åka med i pappas Nissan GTR. Jag minns fortfarande hur kul det var, säger Alexia, eller "Lexi" som hon kallas i depån, med ett stort leende.

Men trots en klart godkänd niondeplats i kvalet är Alexia inte helt nöjd.

– Jag hade ingen riktig "pace" och blev så trött i armarna mot slutet. F4-bilen är otroligt tungstyrd och ganska jobbig att köra, säger hon.

undefined
Alexia och pappa Alx har en sak gemensamt. De har båda tävlat i formelbil.
undefined
"Jag är ofta väldigt nervös innan racen. Men när jag startar motorn och kör ut på banan försvinner all nervositet", berättar Alexia. Trots att hon tävlar jämsides med ett tjugotal hungriga konkurrenter i över 200 km/h är hon dock aldrig rädd för att krascha.
undefined
Nervös, sammanbiten och spänd. "Men när motorn startar, då släpper all nervositet", säger Alexia Danielsson.

Det är en hektisk helg för Alexia, som också tävlar i den något långsammare Aquila-klassen. Där slåss hon om segrar. F4-bilen är mycket snabbare och mer svårkörd. Träningspassen på gymmet kommer väl till nytta.

Hon beskriver årets säsong som ett läroår.

– Det kommer löna sig längre fram om jag börjar tidigt med F4. Så nu gäller det att bli snabbare här. Om man sedan tänker framåt är nästa steg att tävla internationellt eller i Formel 3, säger hon.

I de flesta racingklasser tävlar tjejer och killar mot varandra. Men det finns undantag. F1 Academy är en internationell klass för bara tjejer. Det hade också kunnat vara nästa steg mot F1-drömmen, menar Alexia. Antalet tjejer hon tävlat mot i F4 går att räkna på en hand.

– Genom min karriär har det bara varit killar överallt. Det hade varit kul att testa hur det är att köra med bara tjejer, säger hon.

undefined
I depån trängs tävlingsbilar med däck, verktyg, publik och lastbilar. Bara kostnaden för däck under helgen landade på 40 000 kronor.

Det blir runt tio tävlingshelger om året för Alexia, samtliga under sommaren. Totalkostnaden för satsningen ligger på runt en miljon kronor om året. Ska drömmen om att tävla utomlands bli verklighet blir det ännu dyrare.

– Vi behöver fler sponsorer, men det är inte omöjligt, berättar pappa Alx Danielsson.

Han var själv ett av Sveriges stora racinglöftet och hade i princip ett Formel 1-kontrakt klart när sponsorerna i sista stund drog sig ur. Nu lägger han stor energi på att stötta Alexia. Jakten på att hitta nya sponsorer för att kunna utvidga satsningen redan till nästa år är i full gång, avslöjar han.

undefined
Alexias mekaniker för den här helgen, Charles Wessman, är mycket rutinerad. Förutom att han meckade åt Alexias pappa Alx när han var en lovande ung raceförare har han skruvat åt Formel 1-stjärnor som Max Verstappen och Alexander Albon under deras tidiga karriär i lägre formelbilsklasser.
undefined
Alexia lämnade inte Falkenberg lottlös. I juniorklassen i Aquila 1000-mästerskapet plockade hon hem en stark tredjeplats.
undefined
Alexia lämnade inte Falkenberg lottlös. I juniorklassen i Aquila 1000-mästerskapet plockade hon hem en stark tredjeplats.

Men tillbaka till Falkenberg. Det blev en tuff tävlingshelg med varierande väderlek och händelserika lopp. En niondeplats i första loppet följdes av ett tekniskt fel i det andra, som gjorde att Alexia fick bryta. I helgens tredje och sista race blev det en elfteplats. Alexia lämnar Falkenberg som elva i mästerskapet.

– Jag är helt okej nöjd, kanske en sexa eller sjua på en skala av tio, säger Alexia.

Två tävlingshelger återstår i årets Nordic F4-mästerskap. Finalen körs på Jyllandsringen i Danmark den 29 september.

undefined
Alexias Formel 4-bil är av det franska märket Mygale. Formelbilen har en effekt på 160 hästkrafter och en vikt på strax under 600 kilo inklusive förare.
undefined
Racingbanan utanför Falkenberg byggdes 1967 och är en av Sveriges snabbaste. Här sätter flera högfartskurvor och hårda inbromsningar förarna på prov.
undefined
Alexia swischar förbi. En av hennes första minnen kommer från när hon fick åka med pappa Alx i hans Nissan GT-R. "Då visste jag att jag också ville bli racerförare", säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!