Svenska snittsexan är aktuell för Rospiggarna

Kim Nilsson kan vara på väg tillbaka till Rospiggarna. Fjolårets succéförare i Masarna, där han vann SM-guld, har fått ett kontraktsförslag av Rospiggarna.

Kim Nilsson på Brovallen utanför Avesta. Nu har masföraren fått ett kontraktsförslag av Rospiggarna, en klubb som han har representerat tidigare.

Kim Nilsson på Brovallen utanför Avesta. Nu har masföraren fått ett kontraktsförslag av Rospiggarna, en klubb som han har representerat tidigare.

Foto: MAXIM THORE/Bildbyrån

Speedway2020-12-08 19:08

Rospiggarnas lagledare Peter Jansson har kamperat ihop med Kim Nilsson tidigare och redan inför förra säsongen hade klubben förhoppningar om att locka tillbaka Nilsson, men som då valde att stanna i Masarna.

Nilsson gjorde några riktigt bra säsonger i Rospiggarna innan han valde att flytta och ersattes av Jacob Thorssell.

– Kim har fått ett kontraktsförslag och jag hoppas att han är klok och väljer oss, säger Linda Fogelström, styrelseledamot hos Rospiggarna.

I fjol blev Kim Nilsson sexa i elitseriens snittliga med 2,250 – hans bästa säsong någonsin i den svenska ligan. Dock ska man veta att konkurrensen inte var lika stor som tidigare på grund av coronapandemin. Nilsson hade i alla fall ett bättre snitt än Jonas Jeppesen, Rasmus Jensen och Max Fricke, för att nämna några.

Men att Nilsson, som har varit coronasjuk under november, fått ett kontraktsförslag betyder inte att han kommer att välja Rospiggarna.

– Jag vet att Masarna vill ha honom kvar, men vårat bud är absolut bra, säkert i nivå med Masarnas, men exakt vad som återstår vet jag inte, det är upp till Kim Nilsson själv, säger Linda Fogelström.

Just nu har Rospiggarna fyra förare under kontrakt: Timo Lahti, Daniel Henderson och Kai Huckenbeck från fjolårslaget och så Andrey Kudriyashov, en 29-årig ryss som egentligen skulle ha kört för Rospiggarna redan 2020.

Av förarna i fjolårets Rospiggstrupp försvinner Rasmus Jensen som går till Micke Teurnbergs Dackarna, Thomas H Jonasson till Piraterna och Andzejs Lebedevs, som kom in i slutspelet och som nu återvänder till Smederna. Dessutom är Emil Millberg klar för sin hemmaklubb Masarna.

Av de mer etablerade återstår Dan Bewley och Kenneth Hansen.

En sak som rör till det för svenska speedwayledare är att extraligaförarna i Polen inte tillåts tävla i mer än två länder. Det gör att många engelsmän och danskar, som Dan Bewley och Nicki Pedersen, inte kan köra i Sverige om de samtidigt vill tävla i en klubb i hemlandet.

Inom organisationen har Rospiggarna förstäkt med Per Nohr, som blir marknadsansvarig och som därmed tar över den roll som Mikael Teurnbergs haft. Inom kort kommer klubben att välja en ny ordförande, som blir Peter Elenfalk, som bor på Väddö men jobbar som byggnadsingenjör på Uppsala universitet.

Elenfalk väntas bli vald på ett extra årsmöte den 17 december.

Karta: Hallstavik
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!