Lambert värvades i fjol till Rospiggarna från Masarna av Rospiggarnas förre lagledare Mikael Teurnberg.
Succén var given. Lambert körde fantastiskt bra i elitserien och höjde sitt snitt rejält. Det var egentligen bara i den andra semifinalmatchen mot Smederna som han dippade rejält. I lag-VM petade han Craig Cook, och hela säsongen körde han så bra att han belönades med en reservplats i GP-serien 2019.
Man kan utan överdrift säga att Robert Lambert steg från en ganska anonym förare 2017 till att bli ett stjärnskott 2018.
– Det är jätteskönt att han har skrivit på. Vi hade långa diskussioner och det var en del fram och tillbaka, men Robert trivs i Rospiggarna och ville åka för oss, säger Conny Ohlsson, lagledare i Rospiggarna.
Många trodde nog att Lambert skulle lämna Rospiggarna – eller rättare sagt: att han inte skulle erbjudas någon kontrakt på grund av poängsnittet.
Det har funnits intresse för Lambert från en annan elitserieklubb, men han valde alltså att stanna i Roslagen.
Nu när Lambert har skrivit på så ser det ut som om Rospiggarnas lag i princip är klart.
Conny Ohlsson kommer med största sannolikhet att köra med Andreas Jonsson och nye Emil Millberg som de två obligatoriska svenskarna. Då lär det inte bli någon Kim Nilsson i Rospiggarna. Med Robert Lambert i laget får helt enkelt inte Nilsson plats i startsjuan av poängmässiga skäl.
Klara förare just nu: Jason Doyle, Max Fricke, Andreas Jonsson, Robert Lambert, Emil Millberg och GlebChugunov. Tillsammans har de ett snitt som gör att exempelvis Tero Aarnio lätt skulle få plats i en startsjua.