Speedwayen går tillbaka till det gamla

Tillbaka till det gamla. Poängsnittet förändras och antalet åkare i varje lag blir sju som tidigare. Det är två av regeländringarna till nästa säsongs Bauhausliga.

Kim Nilsson i Rospiggarna stannade på ett snitt på 1,835 den gångna säsongen.

Kim Nilsson i Rospiggarna stannade på ett snitt på 1,835 den gångna säsongen.

Foto: JESPER ZERMAN/Bildbyrån

Speedway2021-10-28 14:00

När coronapandemin slog till på vårvintern 2020 så påverkades idrotten i allra högsta grad. Den svenska speedwayligan flyttades fram till sommaren samma år, och samtidigt infördes ett delvis nytt reglemente, de så kallade coronareglerna.

Bland annat bestämdes det ett poängsnittet för förarna skulle stanna på 2019-års nivå över 2021. Dessutom skalades lagen ner till sex förare och så infördes det tre nomineringsheat.

Nu återgår ligan till det mer normala.

Poängsnittet för förarna kommer att baseras på snittet för 2021. Taksnittet för lagen höjs från 10,250 poäng till 11,000, som förstås gör att fler "högpoängare" kan få plats i laget. Samtidigt införs golvsnittet, alltså lagpoängen (när alla förarnas snitt har räknats ihop) som inte får underskridas.

Men den största skillnaden för publiken blir antalet förare. Under pandemin var det sex förare i varje lag, nu återgår man till sju och med två nomineringsheat. Två svenskar i matchuppställningen, som tidigare.

Även regeln för att toppa laget är ny. Det är sex poängs underläge som gäller från och med 2022 och inte åtta som det har varit nu.

Rospiggsförarnas snitt baseret på årets trupp och poäng för de förare som har kört minst sex matcher ser ut så här: Patryk Dudek 2,068, Kai Huckenbeck 1,862, Kim Nilsson 1,835, Timo Lahti 1,714, Adrian Miedzinski 1,709, Daniel Henderson 0,611, Anders Mellgren 0,185. Det här laget skulle få ett snitt på 9,984, alltså långt under högsta tillåtna på 11,000.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!