Nästan alla lag i Bauhausligan är känsliga när det kommer till reservplatsen, alltså nummer sex i laget. Den föraren måste vara svensk och ha högst 1,000 i ingångssnitt. En skada kan därmed bli oerhört kännbar.
Rospiggarnas lag kan nog inte gå till semifinal med en "sexa" som tar noll poäng på alla sina heat.
Det finns ett svenskt lag som kan vinna SM-guld även om sexan nollar i hela slutspelet, och det är Dackarna. Deras fem första förare är helt enkelt oerhört bra.
Vad kan då Rospiggarnas lagledare Peter Jansson göra för att lösa problemet? Han får plocka in en ersättare för en skadad förare, så långt är det glasklart. Men var hittar man en svensk förare som har högst 1,000 i ingångssnitt? Kan man tänka sig en förare som kört klart för säsongen, vars klubb är beredd att släppa denne?
Jag pratade med domaren Peter Rogan om den saken – och ja, det är fullt möjligt att plocka in en förare för en skadad åkare om denne då skrivs över till Rospiggarna, men då måste klubben ifråga – där föraren har kört under 2021 – gå med på det. Och då kan man tänka sig att det skulle bli en ekonomisk fråga.
Spekulationer, javisst, men det kanske kan bli aktuellt. En omgång återstår i grundserien.
Till sist: Vad händer i Vetlanda? Torsdagens lag höll knappt allsvensk klass. Ingen Zmarzlik, Kubera eller Wozniak. Inte ens Holta. Skador är inte hela sanningen. Jag gissar på ekonomi.