Säsongen har nyligen avslutats och Rospiggarnas semifinalplats var nästan mer än vad man kan begära. Nu inleds arbetet med bygget för 2023. En förare har kontrakt: Kai Huckenbeck, som fick hösten förstörd på grund av en allvarlig skada.
– Kai är på väg tillbaka och kommer att vara fullt återställd, säger lagledaren Peter Jansson, som tillsammans med Thomas Viktorsson är den som ansvarar för lagbygget inför nästa säsong.
Förarbudgeten är dock inte klar ännu.
– Som alla speedwayklubbar jobbar vi hårt med ekonomin och det är lite för tidigt att uttala sig om nästa års budget, men vi jobbar mot samma mål som 2022, att vara med och slåss om medaljerna, säger Viktorsson.
Rospiggarnas verksamhetsår 2022 ser ut att gå mot ett minusresultat.
– Det kommer att bli ett negativt resultat, men hur mycket det blir kan jag inte säga idag, men det är under kontroll, säger Viktorsson.
Men kan du säga om det handlar om ett sex- eller sjusiffrigt belopp?
– Sexsiffrigt.
När det gäller lagbygget, förutom Kai Huckenbeck, så har Rospiggarna inlett samtal med några nyckelförare som man är angelägna om att behålla. Victor Palovaara och Kim Nilsson är två av dem.
Finns det förutsättningar att värva en topp 10-förare?
– Kim Nilsson hade kunnat vara en sådan i fjol... Vi hade Wozniak och vi hade Dudek förra året. Målet är att ha en sådan förare i laget, säger Viktorsson.