– Jag har plats för ett par förare till i truppen med ett snitt över 0,5, men då handlar det om backup – eller backup ska jag inte säga, det beror ju på hur det går, säger lagledaren Conny Ohlsson.
Tero Aarnio var den stora överraskningen den här säsongen. Då var det han som var tänkt som backup, men när Kenneth Hansen gjorde ett par mindre bra resultat så plockades han upp av Mikael Teurnberg.
Det stora genombrottet för Aarnio kom i lag-VM-kvalet när han körde lika bra som landsmannen Timo Lahti och i ett av sina heat slog både Jason Doyle och Max Fricke.
– Jag tror att det finns lite mer att ge hos Aarnio. Nu kanske han känner sig lite tryggare och det kan göra att han tar ett litet steg till. Det känns i alla fall bra att vi har gjort klart med honom, säger Ohlsson.
En liten risk kanske man ändå tar med Aarnio. Han har trots allt ett snitt på 1,086 som det gäller att leva upp till. Han är ingen ungdom längre och alla kan inte göra som Jason Doyle, blomma upp på "äldre dagar."
Dessutom är Emil Millberg ett oskrivet kort – och GlebChugunov, var har man honom? Han har potential att göra samma resa i Rospiggarna som Robert Lambert, alltså att höja sig rejält – kanske uppåt 1,6–1,8, men där är osäkerhetsfaktorn stor.
Rospiggarna har sju förare under kontrakt, och det kan mycket väl vara det lag som står på startlinjen i premiären i maj nästa år. Men truppen är inte riktigt klar – den måste breddas. Och då talar vi inte bara om förare med 0,500, typ Freddie Eriksson.
Som vanligt har Rospiggarna (liksom alla andra klubbar) tackat nej till ett antal förare som har hört av sig. Conny Ohlsson ville ha truppen klar så snabbt som möjligt.
– Det kanske har gått lite för fort, men jag är en energisk person som vill göra klart saker och ting så snabbt som möjligt.