– Det är nu jag börjar jobba med laget, säger Ohlsson, som inte har haft några förberedande samtal med förarna i den befintliga truppen.
– Jag har inte pratat med någon av dem. Jag har inte velat störa dem nu under slutspelet. Är man mitt inne i en semifinal har man inte större lust att föra en dialog om kontrakt, säger Rospiggarnas nye lagledare.
Inga samtal med Jason Doyle alltså? Eller Andreas Jonsson?
– Nej, ingen.
Är det någon förare i truppen som har högre prioritet än andra?
– Nej, inte för tillfället.
Men Doyle är väl en nyckelförare?
- Han är en toppförare, så är det ju. Jag ska ha samtal med alla förare i truppen och mitt jobb har nyligen börjat, säger Conny Ohlsson.
Men även om Ohlsson vill behålla dagens trupp så går det inte. Exempelvis hade tisdagens lag mot Smederna ett poängsnitt på 11,011, som är alldeles för högt. Taket ligger på 10,250.
Rospiggarna måste alltså säga tack och hej till någon eller några förare.
Frågan är vilka Ohlsson får/vill behålla. Han har tid på sig. 1 december stänger fönstret, då ska elitserietrupperna vara klara.
Här kommer UNT:s (artikelförfattarens) förslag:
Heta:
x Jason Doyle. För att vinna titlar måste man ha minst en "killer". Rospiggarna har en sådan förare och det är Doyle, som dessutom trivs bra i klubben.
x Andreas Jonsson. Ingen 2,000-man i elitserien längre, men nog så viktig. Han är Rospiggarna personifierad. Lagkapten och en förare som "alla" runt HZ Bygg Arena känner på ett eller annat sätt.
x Robert Lambert – britten som har utvecklats enormt den här säsongen. Succé måste man säga. Tar han ett steg till så blir han en "killer" likt Jason Doyle. Trots det höga snittet (1,803) måste han ligga högt på Ohlssons lista.
Ljumma:
x Max Fricke. Har stannat av i sin utveckling, mycket på grund av skador. Han höjde dock sitt snitt i elitserien blygsamt. Är fortfarande ett aktat framtidsnamn.
x Jacob Thorssell. Från het till ljummen på ett par säsonger. Det har gått långsamt åt fel håll för Thorssell, men det är möjligt att det förhållandevis låga snittet (1,270) kan vara lockande. Han har potential, det vet alla.
Iskalla:
x Sam Masters. Okej, han gjorde inte bort sig, men blev inte den förare som var tänkt. Är knappast aktuell för laget nästa säsong.
x Tero Aarnio. Kanske lite märkligt att placera honom bland iskalla efter några fantastiska insatser, men snittet (1,086) känns alldeles för högt, ungefär som Nike Lunna efter förra säsongen. Kanske att Aarnio kan vara något ändå.
x Kenneth Hansen. Fick åktid i början av säsongen, men kan inte vara aktuell för laget nästa år trots ett lågt snitt (0,611).
GlebChugunov har kontrakt nästa år, den enda som har det i truppen. Ryssen fick aldrig något officiellt snitt i år eftersom han körde får få heat utan går in på 1,250. Här finns det massor av utvecklingsmöjligheter.
Nyförvärv då? Två svenskar måste in i laget, och om vi förutsätter att Jonsson är en av dem så måste Ohlsson skriva kontrakt med minst en till.
Jacob Thorssell kan hänga löst, och då går tankarna till Kim Nilsson i Masarna. Han trivdes när han körde för Rospiggarna senast. Snittet är dock högre än Thorssells och landade på 1,471.
Så här skulle toppkvartetten kunna se ut:
Jason Doyle 2,397
Robert Lambert 1,803
Andreas Jonsson 1,671
Kim Nilsson 1,471
Dessa fyra får tillsammans 7,342 poäng. Lägger man till exempelvis Max Fricke så stiger det till 8,835 och då återstår bara 1,415 att dela på för två förare, och det är inte mycket.
Skulle man byta ut Kim Nilsson (ett namn vi bara spekulerar i) mot Thorssell så är det 1,616 poäng som är kvar för sexan och sjuan. Det skulle ändå inte fungera med Chugunov och en förare på minimala 0,500, då går man över poängtaket.
Det blir en hektisk och kanske lite knepig höst/vinter för Conny Ohlsson, men om det är någon tröst har Smederna och Dackarna samma problem. Och vill Vetlanda behålla sin topptrio Zmarzlik, Madsen och Laguta så drar bara de tre enorma 6,896 i snitt. Fyra förare ska alltså dela på 3,354 ... Omöjligt uppdrag.