Teurnberg har tidigare jobbat mÄnga Är i Rospiggarna, men Àr sedan 2018 marknadsansvarig pÄ ESS (Elitserien Speedway Sverige). Han tycker inte att man ska dra för stora vÀxlar av det svaga publikÄret 2019.
â Jag har hĂ„llit pĂ„ med speedway hela mitt liv och har följt elitserien sedan 70-talet nĂ€r min pappa tog med mig första gĂ„ngen. Det har alltid gĂ„tt i cykler med publiken. Vi har "RickardssonvĂ„gen" till exempel dĂ„ intresset ökade för att bli sĂ€mre igen lite senare. SĂ„ det Ă€r inget konstigt med att publiksnittet kan skilja mellan sĂ€songer.
Med det sagt tror Teurnberg pÄ flera olika orsaker till publiktappet. Bland annat nÀmner han Rospiggarnas dÄliga sÀsong.
â Det beror mycket pĂ„ vilka lag det gĂ„r bra för. Förra Ă„ret gick det bra för Smederna och Rospiggarna, tvĂ„ lag som drar mycket publik. Bara att det gick sĂ€mre för dem i grundserien i Ă„r kan pĂ„verka. Rospiggarna har förlorat 49 % av sin publik och det pĂ„verkar de totala siffrorna mycket.
Mikael Teurnberg fortsÀtter med att bristen pÄ svenska stjÀrnor kan vara en anledning till mindre publik.
â Vi har Fredrik Lindgren som kör bra i GP. Sedan finns Antonio LindbĂ€ck, men i övrigt Ă€r det inte sĂ„ mycket. Intresset var större pĂ„ den tiden Sverige hade fler duktiga förare i vĂ€rldsklass. Vi behöver fĂ„ fram fler unga förare som sticker ut och utmanar pĂ„ högsta nivĂ„n.
Det har pratats om att de svaga publiksiffrorna kan bero pÄ att lokalmedia har sÀnt matcher.
â Jag hĂ„ller inte riktigt med om det, sĂ€ger Mikael Teurnberg.
TvÀrtom tror Teurnberg att TV-sÀndningar kan vara ett sÀtt att öka intresset för sporten.
â Det mĂ„ste ju vara bra sĂ€ndningar, med bra kvalitet, sĂ„ folk fĂ„r upp ögonen för det. Men i grunden Ă€r det positivt. Det Ă€r viktigt att synas. Sedan Ă€r det viktigt för klubbarna att bjuda till och vara öppna mot lokalmedia, för att man ska kunna öka intresset genom intressanta artiklar.
Efter att Elitseriens matcher i tvÄ Är sÀnts pÄ ESS Play och Àven i vissa fall av lokaltidningar, kommer nu Cmore ta över rÀttigheterna. Om det leder till att supportrarna stannar hemma i soffan? Inte alls, om man ska tro Mikael Teurnberg.
â Det kan nog vara en anledning till att publiken minskat. Att Elitserien inte funnits i linjĂ€r TV under 2018 och 2019. DĂ„ har synligheten successivt minskat. Vi har sett att i Polen ökade publiken nĂ€r matcherna började TV-sĂ€ndas, och jag tror det blir likadant hĂ€r. Syns man inte sĂ„ finns man inte. Detta kommer vara vĂ€dligt viktigt för att öka intresset och dĂ€rmed ocksĂ„ öka publiksiffrorna. Om man ser matcherna pĂ„ TV och fĂ„r upp ögonen blir viljan att se matcher live större.
Vad kan ni göra bÀttre för att fÄ tillbaka publiken?
â Oj, det finns otroligt mycket. Det Ă€r som ett pussel med mĂ„nga bitar, sĂ€ger Teurnberg och börjar rada upp olika delar dĂ€r det finns förbĂ€ttringspotential.
â Det handlar om att marknadsföra sporten bĂ€ttre pĂ„ olika sĂ€tt, jobba mer med att göra arrangemangen sĂ„ bra som möjligt och vara professionella.
Sedan tror han ocksÄ att hanteringen av dÄligt vÀder Àr en nyckel.
â NĂ€r det blir regn sĂ„ mĂ„ste man se till att lösa det pĂ„ ett bra sĂ€tt. Publiken ska inte behöva titta pĂ„ traktorer i tvĂ„ timmar, och sedan kanske behöva gĂ„ hem, för att matchen blir instĂ€lld Ă€ndĂ„. Det gĂ€ller att korta ned vĂ€ntetiderna.
Publiksiffrorna Àr en viktig inkomstkÀlla för Elitserieklubbarna, och nÀr ÄskÄdarna uteblir fÄr klubbarna problem. Flera klubbar har det tufft ekonomiskt.
â Man kanske helt enkelt fĂ„r sĂ€nka nivĂ„n om inte publiken kommer, sĂ€ger Teurnberg.
â Elitserien har varit fantastisk med alla vĂ€rldsstjĂ€rnor. Men nu gĂ„r det inte riktigt att konkurrera med polska ligan lĂ€ngre. DĂ€r Ă€r speedway nationalsport och serien Ă€r gigantisk. Vi har redan sett att en del förare vĂ€ljer bort Sverige. Vi kan behöva sĂ€nka nivĂ„n.
Teurnberg lÀgger snabbt till:
â Men det betyder inte att produkten behöver vara sĂ€mre. Det viktigaste Ă€r att vi fĂ„r bra matcher och roliga heat. Rafflande, underhĂ„llande matcher. Sedan om det gĂ„r en sekund lĂ„ngsammare spelar ingen roll. KlubbmĂ€rket Ă€r det som ska vara starkt och locka, inte de enskilda förarna.
Slutligen, tror du att publiksiffrorna kommer lyfta igen?
â Om jag inte trodde pĂ„ det hĂ€r skulle jag inte jobba med det. Speedway Ă€r en fantastisk produkt, men det mĂ„ste paketeras rĂ€tt. Det finns jobb att göra, men jag tror stenhĂ„rt pĂ„ det hĂ€r.