Sirius kraftiga ökning

De sociala medierna blir allt viktigare för de lokala elitlagen. Så viktiga att de kan göra hemsidorna överflödiga. ”På sikt är de inte starka nog som egen produkt”, säger Sirius media- och informationsansvarige Mats Karlström.

Foto: TT/Arkiv

Sociala medier2017-09-08 15:02

I januari 2015 gjorde UNT en stor sammanställning av hur många följare i de sociala medierna Facebook, Twitter och Instagram som de lokala elitlagen hade.

Två och ett halvt år senare har det hänt en hel del – vilket intilliggande fakta är ett tydligt exempel.

Samtliga klubbar har höjt sina siffror avsevärt.

Ett exempel på en markant ökning har Sirius Fotboll på sin Facebooksida där antalet gillare har ökat från 2 766 till 12 250 i och med det allsvenska avancemanget.

– Det är en fantastiskt rolig utveckling, men vi kan ha många, många fler än så, säger Mats Karlström.

Vad är nästa mål?

– Vi har inte satt upp något konkret. Men vi har en rekryteringsbas på 50 000–60 000 i stan skulle jag kunna tänka mig. Det kan jag tycka är rimligt.

Vad tror du att ni har för siffror om ytterligare två år?

– Vi har fyrdubblat oss då skulle ja tro och har runt 50 000 gillare på Facebook förutsatt att vi sportsligt tuffar på. Det är det som lockar.

Att Sirius är starkast på just Facebook är annars ingen tillfällighet. Det är det sociala medium som klubben satsar mest på med sin breda palett av verktyg. Som används i kommersiella syften.

– För oss handlar det mycket om konvertering. Det finns inget självändamål med många följare, även om det är roligt att vi är uppskattade. Vi vill ge mervärden med sociala medier, att det ska vara lätt att hitta information om matchen, var när och hur och att det ska vara lätt att köpa biljetter. Utifrån det vill vi leda besökaren vidare till en relation på något sätt. Det är det viktigaste, säger Karlström.

Innan Mats Karlström anställdes av Sirius i början av 2012 jobbade han i flera år på Försvarsmaktens informationsavdelning. Han har följt utvecklingen på området sociala medier under många år och anser att de har gått förbi den traditionella hemsidan som den viktigaste informationskanalen. På sikt kan de rent av slå ut den.

– Jag har tänkt tanken, men dit är det nog långt än. Jag tror inte att hemsidor på sikt är starka nog som egen produkt för att finnas kvar. Framförallt försöker vi att hitta nya besökare som vi hittar på de här ställena och då gäller det att ha ögonen på vad som trendar för tillfället, säger han.

Ett problem med exempelvis Facebook är att användare inte äger sitt innehåll.

– Jag ser inget problem med det. Vi äger våra bilder, det råder ingen tvekan om det. Vill vi ta bort en bild så gör vi det eller stänger ned vårt konto. Det är ju vårt material, fortsätter Karlström.

Hur ser du på driftssäkerheten om man inte använder en egen server?

– Det har vi inte i dag heller, utan vi hyr plats på ett webbhotell. Facebooks servrar i Luleå har inte sämre säkerhet än vad vi har i dag. De servar den mer än något webbhotell.

Vid sammanställningen 2015 var superliganlaget i innebandy, Storvreta, störst – om man räknar samman gillarna i samtliga sociala medier. Det är de fortfarande tack vare en stark tillväxt på bild- och videoappen Instagram där antalet följare har gått från 724 till dagens 11 600.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!