Elever på Gränbyskolan har startat en namninsamling för att behålla skolans idrottsinriktningar. Johanna Lindqvist förklarar att beslutet är fattat för att fler elever ska få gymnasiebehörighet.
– Om vi tittar på skolans resultat i dagsläget har vi väldigt många som inte når gymnasiebehörighet. Beslutet är taget för att vi ska kunna behålla vår lärartäthet och fokusera på kunskapsuppdraget. Att bli gymnasiebehörig är en av de viktigaste framgångsfaktorerna för att inte hamna i utanförskap, förklarar hon och fortsätter:
– Med det sagt har jag förståelse för att man inte förstår hela utbildningssystemet och skolans uppdrag när man är 12–13 år gammal.
Finns det en risk att elever byter till exempelvis Gottsundaskolan för att fortsätta sin inriktning?
– Det är ett fritt skolval och mitt uppdrag är att se till att kunskapsuppdraget blir genomfört, sedan får vårdnadshavarna välja skola.
– Jag tänker att många av eleverna som går de här inriktningar vill satsa vidare och komma in på NIU (nationellt godkänd idrottsutbildning) och LIU (Lokal idrottsutbildning) och där är det väldigt höga betygsgränser. Så detta är en chans även för dem att ta sig vidare.
Några elever som går idrottsinriktningar upplever att de blir bestraffade för att andra i skolan inte klarar av få gymnasiebehörighet?
– Som jag ser det så finns det ingen elev som förlorar på att ha goda kunskaper.
Lindqvist berättar att flera vårdnadshavare har hört av sig och är tacksamma för att skolan har valt att behålla sin lärartäthet och halvklasser.
Olof Oskarsson är verksamhetsområdeschef för kommunal grundskola i Uppsala. Han förklarar att ansvarig rektor tar beslut för sin skola, men att en dialog skett i det här fallet.
– I alla stora beslut finns det en mängd olika faktorer som måste övervägas. Det är allt från kostnad, kvalitet, attraktivitet och påverkan på ordinarie undervisning.
– Sedan är det viktigt att påminna om att de här inriktningarna har funnits i 30 år, och förutsättningarna för att bedriva dessa inriktningar ser helt annorlunda ut idag jämfört med för 30 år sedan.
Men hur kan Gottsundaskolan ha kvar sina olika inriktningar?
– Det är ett rektorsbeslut och i det här fallet har Johanna utgått från vårt kärnuppdrag som är att våra elever ska klara grundskolan och kunna gå vidare till gymnasienivå.
– Jag har inte exakta siffror just nu, men runt 30 procent av eleverna från Gränbyskolan saknade gymnasiebehörighet senast. Och vårt uppdrag är att se till att se till att så många som möjligt klarar av det, säger han.
Vidare berättar Oskarsson att han är medveten om att dessa inriktningar är ett bra sätt att få eleverna till skolan.
– Att göra något man tycker om på skolan är lockande. Men motargumentet är att bra undervisning också är attraktivt.
Kommunen och skolan vet att många barn idag är stillasittande. Men Oskarsson menar att alla arbetar för att aktivera eleverna. Han berättar att Gränbyskolan har ett samarbete med Gränby Allaktivitetshus där många aktiviteter pågår under dagarna.
– Det är alltid trist att avveckla något som finns och är uppskattat, men vi väljer att fokusera på vad vi kan göra och förbättra den delen i stället.
Idrottsinriktningen på Gränbyskolan upphör med omedelbar verkan vid vårterminens slut och det innebär att elever som påbörjat inriktningen inte får fortsätta.