Två betongparker finns sedan tidigare i Uppsala, en vid Kapellgärdsparken och en vid Sävja Kulturcentrum. Ingen av dem ligger under en bro. Det går alltså inte att åka där när det regnar.
Syftet med den nya betongparken är dock inte endast att trotsa vissa väderlekar, utan även att addera möjligheten till annan skateboardåkning i området där det redan går att åka ramp. Nära bron ligger nämligen Kap-rampen där Uppsalas enda stora skate-tävling avgjordes i höstas.
– Istället för att välja mellan parkåkning eller rampåkning kommer man nu kunna göra både och i samma område, säger Gabriella La Torre, som är verksam i Uppsala Crew IF.
– Det kommer även byggas en flatare yta ämnad för att åka "street" på, säger hon.
Under bron är en betonggrund lagd och armeringsjärn formade enligt de element – "quarterpipes", "banks", "ledges", "speedbumps", et cetera – som ska gjutas och bli en del av parken. Ovanifrån hörs vägljud från passerande bilar.
Uppsala Crew har varit delaktiga i projektet som är en del av Uppsala kommuns pågående utveckling av Södra åstråket. "Vi gör det här i samarbete med skejtarna som ju vet hur det här funkar", berättade Karin Åkerblom, projektledare på Uppsala kommun, för UNT 2023.
– De (Uppsala kommun) kontaktade oss och frågade om vi använder Kap-rampen, och vi berättade att så är fallet och att många åker där, säger La Torre och fortsätter:
– De sa inget om det, men det kändes väl lite som att de kanske funderade på att riva den – men när de fick veta att det är mycket aktivitet i området så började de fundera på om det gick att komplettera rampen på något sätt istället.
Sedan september är samarbetet mellan Uppsala kommun och Uppsala Crew igång i praktiken. Parken förväntas vara åkbar om ungefär en månads tid och stå fullständigt klar i vår, berättar Stefan Jonsson, som jobbar för Nord Skateparks – företaget som anlitats av kommun till att bygga betongparken.
Han och hans kollegor – som åker skateboard – förklarar att det kommer bli en "flowig" park.
– Det betyder i princip att parkens olika delar är placerade på ett sätt som underlättar för att göra flera tricks i följd under ett åk, säger Stefan Jonsson.
Anders Larsson är projektledare på Uppsala kommun och projektleder projektet:
– Hela området under Kungsängsbron är en del av Södra åstråket, som kommunen har utvecklat över en tid nu och det här är en del i det. I och med aktiviteten i området och att rampen fanns sen innan, så såg vi att det kunde finnas samordningsvinster där, säger han.
Larsson verkar syfta på samma sak som Gabriella La Torre: Att det snart kommer gå att åka park och ramp på samma plats.
Betongparken kommer utöka Uppsala Crews träningsmöjligheter, men skateboard är säsongsbetonat när det gäller åkning utomhus. Under vinterhalvåret håller de till i allaktivitetshuset Allis i Uppsala. Där delar de på en yta som motsvarar ungefär en halv innebandyplan med övriga besökare.
– Vår ambition är att få en hall som är topp fem i Sverige, en hall som lockar åkare, inte bara från Uppsala, utan även utifrån, en hall där åkare kan träna inför X-games, säger La Torre.
Den 13 december ifjol antogs kommunens lokalförsörjningsplan, framtagen av idrotts- och fritidsnämnden. Det innebar att en formell utredning av Uppsala Crews behov påbörjades, vilket UNT har rapporterat om. Hur det går med utredningen återstår att se.
Det här säger Gabriella La Torre om saken:
– Vi letar för fullt efter en lämplig och bra lokal – jag ska faktiskt och titta på en imorgon.