En Opel Ascona från 1972. Smaka på namnet en gång till. En 47-årig klassisk rally-Ascona. Bättre kan det knappast bli.

– Det är lite nostalgi, säger Christer Norling på telefon från Värmland där det historiska rallyt körs parallellt med VM-rallyt, fast inte lika många sträckor och med målgång redan på lördag eftermiddag.

En gång i tiden var Christer Norling med och fajtades om SM-medaljer i rally tillsammans med bland andra Mats Thorszelius och Dick Wicksell. Då körde han en fyrhjulsdriven Mazda 323.

Nu är det en helt annan bil. Bakhjulsdrivet från 1972.

– Det är roligt, det sladdar lite. Och det är därför man håller på fortfarande, för att det är så kul. Det här med sträcktider kopplar jag bort litegrann.

På fredagen fyller Christer Norling pensionär, 65 år, samtidigt som den första etappen av rallyt startar. Som om detta inte vore nog så firar han 40 år som förare i Svenska Rallyt. Han har inte startat alla dessa år, men första gången han körde var 1979.

– Det går inte att jämföra med hur det var då. Jag körde en Opel Kadett då, så det var samma märke som nu. Men det märks att man har blivit äldre, det är ganska stor skillnad. Reaktionen till exempel, säger Norling.

Det historiska rallyt är indelat i klasser, fast inte bara efter cylindervolym eller om det är två- eller fyrhjulsdrivet. Här är det ålder som är viktigast. Bilar upp till 1961-års modell är en klass och sedan är det klass 2–5 (upp till 1965) där bilarna även är indelade efter cylindervolym.

Den 72:a som Norling kör tillhör klass åtta, bilar upp till 1975-års modell.

– Det är kul om det går bra, men det är inte det viktigaste. Nu är det roligare att bara köra, säger han.

En av sträckorna är den klassiska Vargåsen, den med hoppet som kallas för Colins crest, döpt efter rallyföraren Colin McRae. Här trivs publiken. Hoppen brukar bli enorma.

– Jo, det brukar lätta litegrann, säger Norling med ett skratt.

Men några jättelyft lär det inte bli för de historiska bilarna. Många av dem är närmast att betrakta som utställningsbilar i rallysammanhang och det är inte något man vill knyckla ihop.

– Helst inte ... Jag tänker försöka hålla bilen på vägen.

Ett långt hopp på Vargåsen kanske skulle trycka ihop den 47-årige Opeln.

– Nej, den skulle nog hålla ihop. Det beror lite på hur man landar, men jag kommer inte att ladda fullt där, det lättar ändå, säger Norling.

Att hålla Asconan i tävlingsskick är billigare än den gamla Mazdan.

– Jag gör det mesta själv, så det kostar inte så mycket. Jämför man med hur det var med Mazdan och den klass jag körde så är det stor skillnad. Det här är mycket billigare.

Det är fler upplänningar som kör i den historiska klassen, här ett par av dem:

x Dick och Jessica Larsson från Rasbio MK i en Volvo 240.

x Anders Norstedt från SMK Uppsala i en Saab 900.

Några roliga bilar:

x Volvo P1800 som Almungeföraren Jörgen Einar kör.

x Audi urquattro, som rattas av ett par team.

x Volvo 262, tvådörrars Bertonecoupén med en sexa.

– Ett par Escorter (Ford) finns det också, det är häftiga bilar, säger Christer Norling.