Han fick tävla med "tusenhästaren" för första gången

Casper Janssons dröm är att någon gång få tävlingsköra med elbilen med tusen hästar, något han avslöjat i UNT tidigare. Nu fick han chansen – på ett lite udda sätt.

Casper Jansson rattar den vita FC1:an, elbilen med nästan 1 100 hästkrafter och som gör 0-100 på 1,4 sekunder. Det var snabba ryck för Jansson när han fick chansen att köra elbilen. En dröm som blev verklighet.

Casper Jansson rattar den vita FC1:an, elbilen med nästan 1 100 hästkrafter och som gör 0-100 på 1,4 sekunder. Det var snabba ryck för Jansson när han fick chansen att köra elbilen. En dröm som blev verklighet.

Foto: Qingan

Rallycross2023-11-21 05:00

När den unge rallycrossföraren från Rasbo MK satte sig på flyget till USA för någon vecka sedan var det för att tävla i sin egen bil, en fullt kompetent fyrhjulsdriven "Ford Fiesta."

– Jag landade i Phoenix på tisdagskvällen och var helt inställd på att köra i NeXT-serien med min bil, säger Casper Jansson, som är hemma i Uppsala igen efter ännu ett "USA-äventyr."

Teamchefen Andreas Eriksson, den förre rallyföraren på elitnitvå, hade dock andra tankar för 18-åringen från Uppsala. Det hade nämligen hänt något som Casper Jansson var omedveten om när flyget landade.

undefined
Casper Jansson (t h) ligger parallellt med en konkurrent i ett av heaten i E-serien för elektriskt drivna bilar.

Parallellt med NeXT-serien avgörs serien för elbilar, den bilmodell som Andreas Eriksson byggt och som UNT har rapporterat om tidigare. Mer än 1 000 hästkrafter och 0–100 km/h på hiskeliga 1,4 sekunder. Men nu hade ett problem uppstått... Benito Guerra, som normalt kör en av elbilarna, hade blivit sjuk.

– Jag hörde något om det på onsdagen (som ni minns landade Jansson på tisdagen) men jag hade ingen tanke på att jag skulle få köra den bilen även om jag hoppades på det, säger Jansson.

Men så kom torsdagen och den fråga som Casper Jansson hoppades på att få: Kan du tänka dig att köra FC1:an?

– Jag behövde inte fundera, säger han med ett skratt. Att få köra den bilen och få tävla mot de bästa tackar man inte nej till.

Men det blev inte enkelt – av två anledningar: Jansson skulle under samma tävlingshelg köra sin egen bil – och mellan de båda racen, med "Fiestan" och elbilen, var det bara en kvart. Dessutom är bilarna inte exakt likadana.

– Jag trodde att det skulle vara lättare att hoppa mellan dem. Jag har ju kört FC1:an tidigare, men inte tävlat med den, och särskilt inte när jag nästan samtidigt skulle tävla med den andra bilen.

Vad var det svåraste med att hoppa mellan bilarna?

– Växlarna skulle jag nog säga.

undefined
Casper Jansson i den vita bilen (t h) under ett av heaten i E-serien.

Elbilen har visserligen tre växlar precis som fossilbilen, men den har ingen koppling. Den drar iväg som ett spjut direkt när man trampar på gasen. Fossbilbilen har en sekventiell växellåda, som har koppling (men man kopplar inte mellan växlarna) och med en växelspak som förs framåt eller bakåt och med extremt korta lägen. Elbilen har växelpaddlar på ratten.

Dessutom har elbilen längre hjulbas och chaufförens sittplats skiljer sig mot fossilbilens.

– Det var lite ovant, särskilt att hoppa mellan dem. Direkt efter målgången fick jag springa för att hoppa in i den andra bilen, men det var kul. All effekt kommer ju på en gång i elbilen, säger Casper Jansson.

Sammanlagt blev det fyra tävlingar, två i varje bil.

undefined
Casper Jansson i sin "vanliga" fossildrivna bil, baserad på Ford Fiesta, där han vann båda heaten i Phoenix.

I sin egen bil, i NeXT-klassen, var Jansson som vanligt snabbast. Han vann båda heaten och stod på prispallen tillsammans med bland andra Lia Block, som är dotter till Ken Block (känd från bl a Top Gear med Jeremy Clarkson och de andra) som så tragiskt omkom i en olycka i januari.

I elbilen hävdade sig Casper Jansson mycket bra.

– Jag hade bra fart under den första dagen men fick punktering efter tre varv i finalen (sex varv totalt). Under den andra dagen hade jag också bra fart och blev fyra. Jag är nöjd med resultatet, jag hade ju aldrig tävlat med elbilen tidigare och fick springa mellan tävlingarna.

Var det roligare att köra "tusenhästaren?"

– Ja... Jag skulle inte tacka nej om jag fick chansen igen.

Nästa tävlingshelg för Casper Jansson är om tre veckor i Los Angeles-området.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!