Mathias Jansson jobbar till vardags som IT-konsult och han har ett stort intresse för rallycross. Efter flera års tävlande på lägre nivå inom sporten satsar nu Rasboåkaren mot guld.
– Under 2020 gjorde jag en comeback i SM som resulterade i en bronsmedalj i Västerås med en kanske inte helt optimal bil som var något utdaterad. I vinter har jag och teamet byggt om hela bilen, säger Mathias Jansson som tävlar med en Volvo i den supernationella klassen.
Säsongens stora mål för Rasboföraren är kommande rallycross-SM som består av åtta race fördelade över fyra helger. Först ut är racen i värmländska Höljes i maj, följt av Piteå, Västerås och avslutningsvis Arvika där det hela kommer avgöras i mitten av augusti.
– Målet med säsongen är att ta SM-guld i sommar, och om pandemin tillåter så kommer jag även att vara med i några internationella tävlingar i Danmark och Finland, säger Mathias Jansson.
36-åringen har kört rallycross sedan 15-årsåldern då en kompis inspirerade honom att börja. Efter att tidigare bara ha tävlat på lägre nivå blir säsongens satsning något helt annat för honom.
– Jag har åkt på lägre nivå i flera år och har då inte riktigt haft förutsättningarna för att satsa fullt ut. Men nu har vi satsat, samlat energi och budgeterat för att äntligen uppnå drömmen.
I teamet ingår, förutom Mathias själv, två mekaniker som hjälper honom med det som behövs inför och under tävlingar. Teamet har spenderat många timmar i garaget under vintern utanför deras ordinarie arbetstid för att bygga och uppdatera bilen inför sommarens tävlingar.
– Det är svårt att uppskatta hur mycket tid vi har lagt ned, men det är några timmar varje kväll. Vissa kvällar har vi jobbat åtta timmar efter den ordinarie arbetsdagen, andra fyra. Allt är utanför arbetstid. Egentligen är det varje dag sedan julafton som vi har jobbat.
Mathias Jansson har ingen större företagssponsor som kan kliva in och hjälpa teamet utan det är några eldsjälar som som gör att detta går att få ihop. Och det kan handla om mycket pengar i slutändan. Ofta mer än planerat.
– Om motorn, växellådan eller stötdämparna skulle gå sönder kostar det mellan 25 000 och 265 000 att fixa nytt. Om inget går sönder eller om inga stora renoveringar behövs det runt en halv miljon i grundkapital för att genomföra en säsong.
Fakta
Rallycross-SM 2021
14-16 maj: Höljes
12-13 juni: Piteå
24-25 juli: Västerås
13-15 augusti: Arvika.