Tierp Arena är självklar arrangör av dubbla EM-deltävlingar i dragracing, men är inte bara ett dragracingmecka. För andra året i rad avgörs finalen i RallyX Nordic i Tierp.
Fjolårets tävling var debut för rallycross på Tierp Arena och tävlingen innehöll väldigt många krascher, punkteringar, och trasiga bilar.
Kritiken blev därefter.
– Vi har lagt ned enorma pengar på att få till en så bra rallycrossbana som möjligt, med nytt material som experter rekommenderar och vi har lagt in fler kurvor för att få ned farten. Det är tufft, säger Tierp Arenas vd Urban Axelsson.
Och tuffare blev det i veckan när banans provisoriska underlag släppte under en testkörning.
– Då tog vi beslut om att gräva upp delar av banan och asfaltera, något som gjordes så sent som i tisdags. Natten till fredag har vi hållit på att lagt på grus. Vi har gjort vad vi har kunnat och ska vara riggade när starten går. Det är alltid löst fem i tolv, säger Urban Axelsson.
Hemmahoppet Anders Michalak, boendes i Almunge och tävlandes i supercar lite, har varit med och testat banan inför årets tävling.
– Jag var med under ett test, för att se hur banan höll. Det var lite si och så med det förra året. Banan är rätt snabb med två långa raksträckor och mycket acceleration. De gör verkligen allt för att det ska bli bra på Tierp. Jag håller tummarna, säger Michalak.
Redan 2012 anlades en tvåkilometersslinga för banracing i anslutning till dragracingstrippen på Tierp Arena. Men rallycross – blandningen av grus, asfalt och hopp – är något annat.
Är det ekonomiskt försvarbart att arrangera rallycross på Tierp Arena?
– Nej, det är egentligen inte ekonomiskt försvarbart. Men vi har tagit beslut om att satsa på rallycross och vi går all in på det.
Resultatet kommer att visa sig om ett par år, menar Urban Axelsson.
– Det kommer att kosta blod, och i Sverige är vi absolut ensamma om att satsa så hårt. Vi ska vara bäst och det kommer att ge resultat om ett par år.
Publikintresset är inte i paritet med dragracingtävlingarna. Men kanske kan det faktum att Mattias Ekström – som 2016 blev Sveriges första världsmästare i bilsport på 32 år – tävlar på Tierp Arena i helgen ge RallyX Nordic-finalen en skjuts?
– Det är framför allt svårt att känna av intresset på grund av det är låg internetförsäljning. Det är en helt annan publik på rallycross, en äldre publik som köper mer i kassan på plats, säger Urban Axelsson.