Förslaget: Så kan rallysporten i Sverige räddas

Rally Uppsala kommer att köras även den här hösten, men i en bantad version – av ekonomiska skäl. Rallysporten har problem och nu kommer SMK Uppsalas ordförande med ett drastiskt förslag.

Anders Norstedt vill se drastiska förändringar för att rädda rallysporten. Rally Uppsala, här en bild på en Volvo Amazon från fjolårets tävling, kommer att bantas i höst.

Anders Norstedt vill se drastiska förändringar för att rädda rallysporten. Rally Uppsala, här en bild på en Volvo Amazon från fjolårets tävling, kommer att bantas i höst.

Foto: Håkan Lundh

Rally2023-09-06 19:00

Det var meningen att RM-finalen för klassiska bilar skulle köras i Uppsala (med omnejd) under tre år med start i fjol. Nu sätter ekonomin stopp för tävlingen 2023. Men Rally Uppsala kommer att genomföras, fast i en annan version.

undefined
Anders Norstedt vill se drastiska förändringar för att rädda rallysporten. Rally Uppsala, här en bild på en Volvo Amazon från fjolårets tävling, kommer att bantas i höst.

– Problemet är det ekonomiska läget. Jag tänker inte sätta föreningens existens på spel. Vi fick inte ihop det i år, det är svårt att få tag i samarbetspartners, och vi bestämde oss för att köra en öppen tävling i stället, säger Anders Norstedt, ordförande i SMK Uppsala.

I samband med den öppna tävlingen (det blir alltså inte bara ett veteranbilsrally) avgörs dock RM-finalen i regularity, där snabbaste tid är ovidkommande. I stället kör man på snittider och där gps inte är tillåtet.

Den bantade versionen av Rally Uppsala har start- och målplats vid Björkvallen i Björklinge.

Ett annat stort dilemma för föreningarna är antalet anmälningar.

– Det är klent i hela Sverige. Jag har under alla mina år inte sett så få anmälda som det är nu. Det har förstås med ekonomin att göra, det har blivit väldigt dyrt att åka rally, men det är mycket annat också, och det gäller inte bara rallysporten, det är ett fenomen som hela idrotten lever med, säger Anders Norstedt.

Bilsporten är dyr, det förstår alla. Men nu har den blivit ännu dyrare. En vanlig (gammal) Volvo 940 kan kosta en miljon att bygga om till rallybil – och det finns mycket dyrare bilar än så.

– Det är klart att det påverkar. På 70- och 80-talet kunde man åka i rallybilen till och från jobbet. Det går inte alls idag. Det är orange (reg)skyltar och förbjudet att åka på allmän väg, säger Norstedt.

undefined
Oliver Solberg är det bästa svenska rallynamnet just nu, men någon riktig fixstjärna finns det inte. Här är Solberg under det svenska VM-rallyt.

Rallysporten har två huvudsätt att finansiera sina tävlingar: Sponsorer och startavgifter. Är det få anmälda ekipage påverkas tävlingarna väldigt mycket. Arrangörerna har till slut inte råd att köra sina tävlingar, som i Uppsala nu i höst där RM-finalen Rally Uppsala inte blir av utan bantas till en mindre tävling.

– Historiskt sett har vi haft mycket anmälningar, inte bara här i Uppland utan i hela Sverige. Jag tror personligen att vi inte har anpassat oss till tidens gång. Vi kör för många tävlingar, och det gäller i hela landet. Ta bort en tredjedel av alla tävlingar, säger Norstedt.

Ett drastiskt förslag från SMK Uppsalas ordförande – minst sagt.

– På 70- och 80-talet var det färre tävlingar. Nu är det hur många som helst. Vi arrangörer måste ha ett visst antal åkare för att få ihop det. Det går inte att bygga tävlingar enbart på sponsorer och inte heller bara på startavgifter. Nej, jag tror att det är för många tävlingar, säger Anders Norstedt, som varit ordförande i SMK Uppsala i tio år och som har över 50-årig erfarenhet från bilsport.

Antalet rallylicenser (förare, co-driver och kartläsare) har minskat de senaste åren, men det är inte någon dramatisk minskning, i alla fall inte så mycket att enbart antalet licenser kan förklara de oftast små startfälten.

2022: Cirka 10 000 licenser. 

2018: Cirka 11 600. 

2008: Mellan 14 000 och 15 000 licenser.

Tomasz Nowakowski, administratör för licensfrågor på Svenska Bilsportförbundet, säger varken bu eller bä till Anders Norstedts förslag om färre tävlingar:

– Det är en fråga som distrikten ska jobba med. En sak är klar: allt har blivit dyrare och det är en stor del av förklaringen till minskningen av rallyekipage, säger han.

undefined
Björn Waldegård är den bäste rallyföraren från Uppland genom tiderna. Här i sin Porsche 911 under Rally Bore 1969.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!