31-åriga Jessica Larsson från Vänge utanför Uppsala har varit kartläsare "hur länge som helst" och har tre raka SM-silver med jättesmak av guld. För två år sedan var hon 0,4 sekunder (!) från att vinna SM. I år var det två poäng...
– Det kändes för jäkligt, särskilt 2021 när vi var så nära. 0,4 sekunder är ju ingenting, säger Larsson.
Tillsammans med sambon Emil Karlsson kör de en Volvo 940 i den nationella tvåhjulsdrivna klassen. Det har gått snart åtta år sedan de åkte sin första tävling tillsammans – Valösprinten den 6 mars 2016. Sedan dess har det blivit 103 tävlingar (som är den officiella siffran) där den senaste var den sista SM-deltävlingen 2023.
Först, för att få det avklarat, för det måste nämligen nämnas: Jessica är dotter till Dick Larsson, en av Upplands mest kända rallyförare genom alla tider. Han har runt 200 segrar under sin långa karriär.
Jessica Larsson växte mer eller mindre upp i garaget. Hon har bilsporten i blodet. Men...
– När jag var yngre ville pappa att jag skulle köra gokart, men jag var inte ett dugg intresserad. Jag ville ha en häst. Om det var någon typ av "revolt" (UNT:s ordval) vet jag inte, men det blev en häst i alla fall, mot deras (mamma Ann-Britts och pappas) vilja. Jag tävlade litegrann (i hoppning) men det var bara en hobby.
Pappa försökte påverka sin dotter på sitt eget sätt: "Såna (hästar alltså) är farliga, det ska vi inte hålla på med."
Men det gick inte att sudda bort bilsporten – inte ens för en "trotsig" dotter som ville ha en häst. Rallysporten blev till slut så rolig att den tog över det mesta. Hästen hade hon dock kvar till 25-årsåldern, men då hade (rally)bilar sedan länge tagit över all uppmärksamhet, och det var säkert ingen slump att hon blev tillsammans med en rallyförare från Västmanland: Emil Karlsson.
– Han höll på och skrev till mig och sökte kontakt, men jag var lite svår, säger Larsson med ett gott skratt.
Men Jessica och Emil blev ett par och sedan sju år bor Hälleforskillen i Vänge utanför Uppsala och de har en snart treårig dotter (Towa), en liten tjej som redan har koll på "moffas" och pappas röda bilar – för det är alltid den som rattar bilen som är "störst och bäst", även för en treåring. Mamma, som sitter bredvid i bilen och läser noter, göre sig icke besvär.
– När det går dåligt är det alltid kartläsarens fel och aldrig den som kör, säger mamma Jessica och bjuder på ett stort skratt.
Är det en fördel eller nackdel att åka med sin sambo? Har ni någonsin blivit osams under en sträcka?
– Nej, sånt måste man tänka bort och inte ta åt sig av. Det är ändå alltid kartläsarens fel (nytt leende). Om han gör tio fel och jag gör ett fel så är det ändå jag som får ta allt, men jag tycker ändå att det är en fördel att åka ihop. Tävlingarna blir en rolig grej som vi gör tillsammans. Jag känner Emil utan och innan.
Daniel Elena heter en av rallyvärldens mest kända kartläsare. Han åkte med Sebastien Loeb och har åtskilliga VM-guld. Skulle Emil åka snabbare med Elena vid sin sida? Vad tror Jessica Larsson?
– I början skulle det bli en nytändning för honom och en vilja att vinna, men i slutändan tror jag inte att det skulle bli bättre tider.
Har du någonsin tyckt att Emil har "fegat" och dröjt med noterna "en sekund" för att få till en senare inbromsning?
– Nej (skratt), inte dröjt, men jag har sagt till honom "kom igen nu." Det händer ofta. Om han har tappat i första sväng så kan han liksom lägga av och då blir han trött på mig och lite sur, säger Larsson.
Men oftast – ja, kanske nästan alltid – fungerar samarbetet mellan de båda väldigt bra. Det vittnar de tre SM-silvermedaljerna om. Det har nämligen varit kvalificerat motstånd, eller vad sägs om Patrik Flodin 2021 och Mattias Adielsson 2023.
Utan en bra kartläsare är chauffören chanslös. Den som styr bilen måste lita till hundra procent på noterna hen får, men det är alltid den som kör som får all medial uppmärksamhet – så, handen på hjärtat Jessica Larsson: Skulle du hellre vinna Sydsvenska Rallyt som chaufför än som kartläsare?
– Nej, faktiskt inte. Det är så jäkla kul att sitta bredvid och åka med. Det är kul att köra också, jag har ju gjort det, men en sådan här bil (pekar på 940:n) är som ett monster för mig. Jag brukar köra en gång om år, när vi är i Sveg, och det är kul, men då är det inte tävling.
Under alla de 103 tävlingarna har Emil och Jessica kört en bakhjulsdriven Volvo 940 med runt 300 hästkrafter, men i några tävlingar i fjol blev det en Volvo 240. Anledningen: 940:an var tillknycklad.
– Vi voltade i 187 kilometer i timmen. Det var en raksträcka med ett krön, och där tappade vi markkontakten, åkte av och slog i ett träd, men vi klarade oss helt utan skador.
Blev du rädd?
– Vi flög jättelångt... Men rädd? Nej, det kan jag inte säga, men att vi måste ha respekt.
Kan du – eller ni – ligga sömnlösa efter en tävlingshelg och älta vissa sträckor eller kurvor?
– Nej, det kopplar man bort. Vi åker för att det är roligt.
Så ni är nöjda med att köra 940:n eller finns det tankar, eller drömmar, på att "ta sig uppåt" i klasserna och testa fyrhjulsdrivet?
– Det är klart att det skulle vara roligt, men det har med ekonomin att göra. Det är jättedyrt med till exempel en R5:a (klassificeringen på bilen, kan vara t ex en Skoda eller en VW, alla med fyrhjulsdrift och en 1600-motor). 940:n går att driva något sånär, men den är också ganska dyr.
Hur mycket minns du av tävlingarna? Kan du blunda och tänka dig tillbaka till fjärde sträckan i Sydsvenska 2021?
– Många säger att "den här sträckan har jag åkt tio gånger", men jag har inte så bra koll på det. Jag sitter mest och tittar ned i noterna och vet nästan ingenting om hur det ser ut utanför bilen. Jag vet knappt om vi tävlar i Göteborg eller Östersund, säger en leende Jessica Larsson, som inte skulle välja bort rallysporten ens för miljon kronor eller mer om hon samtidigt skulle tvingas avstå sin kära idrott, som betyder så mycket för hela familjen.
I januari börjar nästa säsong. Premiären körs i Hudiksvall (Hälsingerallyt) 19–20 januari. Den 30 maj–1 juni körs Rally Uppland med Tierp som huvudort.
RALLY-SM 2024
19–20/1: Hälsingerallyt i Hudiksvall. 2–3/2: Vinterpokalen i Sandviken. 10–11/5: Göstbudatrofén i Nyköping. 30/5–1/6: Rally Uppland i Tierp. 23–24/8: East Sweden Rallt i Linköping. 20–21/9: Västrallyt i Trollhättan.