De senaste årens ekonomiska resultat har varierat. Kostnaderna ligger på runt en miljon kronor som sagt, pengar som klubben får in via startavgifter samt sålda program.
– Vi är som vilken annan klubb som helst och det är som med alla föreningar att man vill försöka få det att gå runt först och främst, säger Norstedt.
Ligger ni ute med några pengar?
– Nej, utan så fort anmälningarna börjar att droppa in så börjar även avgifterna att betalas. Det gör att vi kan ha balans i budgeten hela tiden. Sedan söker vi bidrag från kommunen också bland annat.
Hur har resultaten sett ut de senaste åren?
– Det har varit lite till och från. Några år har varit bättre och andra sämre, men det är inga stora differenser. När man håller på med rally som vi gör så får man nog slå ut det på fem, tio år för att få ut ett snitt. Det kan handla om att man har stora vägskador två år, men sedan inget tre andra år. Det varierar väldigt.
Det är just för att täcka eventuella vägskador som SMK Uppsala hoppas få med sig ett litet överskott från årets tävling, även om de inte tror på några större summor.
– Vi försöker att få ett överskott så att vi kan investera i bättre material och ha pengar kvar om det skulle bli några stora markskador. Då kan det vara bra att han buffert att luta sig tillbaka på. Prioritet är dock att gå runt först och främst.
SMK Uppsala har under helgen hjälp från sju andra motorföreningar i Uppland för att få projektet att gå i hamn.
– Man måste hjälpas åt för att få ett så stort evenemang att fungera. Det är bra att vi har ett system där alla klubbar hjälper varandra, säger Norstedt.