På lördag börjar SM-säsongen i rally. Första deltävlingen körs i Hudiksvall. Emil Karlsson och kartläsaren Jessica Larsson (ja, de är gifta) från Vänge utanför Uppsala jagar sitt första SM-guld, detta efter att ha missat på "mållinjen" ett par gånger.
Hemma i garaget står den potentiella guldbilen, den inkörda och inbodda Volvo 940:n.
Allt är alltså som vanligt – men vänta... det är något som inte stämmer. Det står ytterligare en bil i garaget. På bakluckan sitter det runda märket från München i Tyskland – en BMW. Bilen blänker från lysrörens ljus.
– Titta här, är det inte snyggt, säger Jessica Larsson och stryker med handen över skärmbreddarna på främre hjulhusen.
Den lilla BMW:n, baserad på en 120 (modellen alltså), är sprillans ny. Den har rullat en tävling och några teststräckor, senast i Sveg, där Emil Karlsson och Jessica Larsson satte några riktigt bra varvtider.
Man frågar sig: Har Karlsson och Larsson vunnit på Lotto? Eller har en sponsor hivat upp ett sjusiffrigt belopp?
Det där telefonsamtalet i november förklarar allting – och det kom varken från Svenska Spel, ATG eller en sponsor. Det kom från Anders Karlsson i Säffle. En rallyförare och bilbyggare.
– Han frågade om jag ville köra den nybyggda BMW:n. Jag rös i hela kroppen, säger Emil Karlsson.
Varför fick just du och Jessica frågan? Är ni bästa kompisar med Anders Karlsson?
– Vi känner honom litegrann, ytterst lite. Han ville ha någon som kör hans bil.
Karlsson hade nog funderingar på att köra själv, men så slog han bort den tanken och i stället var det meningen att PG Andersson skulle ratta BMW:n, men så blev det inte heller. Nu är det Karlsson/Larsson som ska köra hela säsongen. Lite förenklat kan man säga att Uppsalaparet lånar den potenta rallybilen.
Men trots allt var det inte självklart att Emil (och Jessica) skulle tacka ja till erbjudandet.
– Jag ville säga ja direkt, säger han, varpå Jessica bryter in i samtalet och konstaterar att "han var ju tvungen att kolla med mig först."
Den första som Emil ringde efter "BMW-samtalet" var förstås till fru Jessica: "Vet du vem som har ringt. Och vet du vad han sa?"
– Jag förväntade mig någon sorts reaktion, säger han med ett skratt.
Men så blev det inte.
– Jag tyckte att det var enklast att köra vår egen bil (940:n), men när vi hade provkört BMW:n blev jag sugen, säger Jessica.
För en oinvigd låter det som en enorm skillnad mellan Volvon och BMW:n – och visst, det är skillnad, den tyska bilen är nyare och säkert bättre på många punkter, men skillnaden är inte jättestor.
– Chassit är lite bättre, men man ska veta att Volvon också har de bästa grejerna (under skalet).
Finns det en risk att du blir för försiktig i den nya BMW:n? Tänk om ni skulle kvadda bilen.
– Då blir det skitjobbigt, säger Emil Karlsson och kostar på sig ett skratt. Men när man väl står där för den första sträckan så är det inga sådana tankar (att köra försiktigt).
Jessica säger dock, mest (eller bara) på skämt:
– Det är inte bilen jag tvivlar på, det är Emil.
Att byta bil är heller inte så lätt som många kanske tror. Okej, BMW:n är liksom Volvon bakhjulsdriven, men mycket kommer att bli nytt för både Emil och Jessica.
– Det är verkligen nervöst. Att köra rally måste sitta i ryggmärgen. När jag kör den här (pekar på Volvon) så är det nästan så att jag kan blunda och köra. Men nu har Anders (Karlsson, bilägaren) varit tydlig med att det "bara är att åka."
Ska det bli kul trots nervositeten?
– Ja ja, när man väl drar iväg släpper det.
Dessutom verkar Jessica vara supercool och verkar inte vara ett dugg nervös.
Effektmässigt skiljer inte så mycket mellan 940:n och BMW:n, men den tyska bilen bör vara mycket smidigare. Det är bara att titta på storleken. Volvon är betydligt större och ser klumpigare ut.
– Det kommer att bli svårt i början, men när vi har kört tester har det känts bra, säger Emil.
Är det SM-guld som gäller nu?
– Det är klart att vi vill vinna, men det viktigaste är att vi har roligt tillsammans, det är därför vi kör.
Faktum är att det tog nästan en månad från novembersamtalet med Anders Karlsson innan Larsson/Karlsson bestämde sig för att köra BMW:n, även om hjärtat sade ett tveklöst och jättestort ja.
– Vi bestämde oss för att säga ja den 14 december. Vi fick så bra connection med Anders, konstaterar Emil Karlsson.