Under fem år arrangerades Rally Uppsala som en del av SM-serien. Det blev publiksuccé när tiotusentals åskådare letade sig ut i skogarna. Men arrangemanget var stort och tidskrävande, så stort att SMK Uppsala valde att ta en paus.
Nu är man alltså tillbaka – som finalarrangör för Riksmästerskapet för historiska bilar. Förhoppningen är att få med sig hela rally-Uppland och Uppsala kommun. Ny publiksuccé är att vänta.
– Vi har velat dra igång Rally Uppsala igen, men SM är mastigt och då kom vi på tanken att köra RM-finalen i stället, säger Anders Norstedt, flerfaldig Europamästare i rallycross och en av de drivande bakom RM-satsningen.
Den 23–24 september 2022 är det dags. Start- och mål vid parkeringen mellan IFU Arena och UTK-hallen, där också den permanenta serviceplatsen kommer att ligga.
– Någon kanske tycker att det är lång tid dit, men jag tror inte att alla evenemang kommer igång omgående under 2021, det kommer att släpa efter. Dessutom kommer det att bli "slagsmål" om evenemangen när alla vill arrangera och därför tyckte vi att 2022 vore lämpligt, säger Anders Norstedt.
SM-finalen är en mer prestigefylld tävling, men intresset för historiska bilar växer. Tävlingen är öppen för bilar tillverkade mellan 1960 och 1989. Räkna med många Saabar, från tvåtaktare till "nyare" 900:or, säkert en hel del Volvomodeller med Amazon och PV till 100- och 200-serien och så förstås tidiga Oplar, VW Golfar och många fler.
Däremot kommer vi inte att få se Audis quattromodeller, som revolutionerade rallysporten på 80-talet, eftersom det inte tillåts fyrhjulsdrift i RM-serien. Möjligen kan någon framhjulsdriven Audi coupe GT dyka upp.
Tävlingsklasserna delas in efter motorstyrka. Det är inga noter och ingen träning.
Nu frågar sig säkert många om det verkligen kommer att bli tävling i ordets rätta bemärkelse. Att bula till en läcker Opel Kadett från 60-talet vill väl ingen?
– När man får på sig hjälmen så gäller det att vara snabbast. Den där tanken på bilen försvinner direkt när man knäpper hjälmen, det kan jag garantera. Någon uppvisning är det inte tal om, det är ett RM man vill vinna, säger Norstedt.
Nu är förstås farten inte i närheten av dagens VM-bilar. De historiska bilarna är modifierade standardbilar, men underhållning blir det, för det kommer att sladdas mer än vad VM-bilarna gör.