Det är sju år sedan som den då 23-årige Pontus Åhman kan ha varit någon centimeter från döden. Så nära var han att bli spetsad av ett staket efter en krasch, något han har berättat om i UNT tidigare.
Nu kommer den "riktiga" comebacken.
Den påskgula Volvo 940:an står i garaget. Skinande blank. Genomgången in i minsta detalj. Den blev klar i somras men några tävlingar blev det inte. Men nu är det snart dags.
– Vi har kört två grustest under hösten, skogsväg mellan Örbyhus och Österbybruk. Det har gått bra. Inget har gått sönder och allt sitter kvar. Stabilt och inga konstigheter. Allt lirar med varann, säger Patrik Åhman, som tillägger – kanske för säkerhets skull:
– Sedan vad tiderna komma att säga, det vet man inte...
940:n är en stor bil, som vid en första anblick ter sig som högst olämplig som rallybil. Men skenet bedrar.
– De ser väldigt stora ut men det känns inte så när man kör. Man förstår när man väl sitter i bilen varför man kan åka fort. Den är ganska lätt ändå för att vara så stor. Moderna bilar har mer plåt i sig och blir tyngre på "fel" ställen.
Är Volvon roligare att köra än den gamla (och lilla) Opel Corsan som ni också har?
– Det är på olika sätt. Det går mer på sladd i Volvon, så jo, det är roligare. Går det fort att på sladd är det kul, men blir det bara på sladd är det inte lika roligt, säger Patrik Åhman.
Premiären är i Ilsbo (rallyföraren Patrik Flodins hemtrakter) i Hälsingland på lördag, men den första stora tävlingen är SM i Boden i början av februari. Tanken är att Åhmans ska köra hela SM-serien, sex tävlingar.
– Vi är anmälda till Boden och tanken är att åka hela serien, men sedan får vi se hur det går och hur det känns. Månaden efter, i mars, är det Lima. Vi tar en tävling i taget men tanken är hela SM, säger Patrik Åhman.
Det är inte billigt att köra hela SM-serien, inte minst för att alla deltävlingar körs "långt bort." Det är 90 mil mellan Uppsala och Boden, där den första tävlingen körs.
De första snötesterna med den nya bilen blir i Hälsingland på lördag. Det har helt enkelt inte funnits tid för något annat – av en glädjande och enkel anledning: barn.
– Både Pontus och jag fick barn nummer två i november, så det har varit lite familjetid. Fullt upp, säger Patrik med ett skratt.
Bebisen har inte fått något namn ännu men han har redan varit ute i "rallyskogen."
– Våran lilla kille var väl tre veckor gammal då. Det ska börjas i tid!
Pontus bebis har fått ett namn: Svante. Han var också med på testet. Det skiljer två veckor mellan småttingarna. Lillkillen utan namn är yngst.
Bröderna är duktiga chaufförer, det har vi sett tidigare, men det är bestämt att Pontus kör och Patrik läser noter. I alla fall i Volvon. I den äldre Opel Corsan kanske Patrik gör något inhopp i någon mindre tävling.
– Vi har egentligen inget mål med säsongen. Vi får se hur det går helt enkelt. Går det bra kanske man får lite hybris. Vi har riktigt tävlat i bakhjulsdrivet på vintern. Vi tar det som det kommer. Det är klart att det finns en dröm om medaljer, annars skulle man aldrig hålla på. Det gäller att komma i mål i alla tävlingar.
Bakhjulsdrivet känns möjligen lite mer bekvämt på sommartävlingarna.
– Det är svårt att tro att vi skulle ha något med toppen att göra under de första tävlingarna.
Men innan han fyller 35 har Pontus lovat att en SM-pokal ska hem...