Midnattssolsrallyt fortsätter att växa och körs i år den 24–27 juni med start och mål vid ABB Arena i Rocklunda i Västerås. Fredagen 26 juni sker tävlingens andra etapp (specialsträckorna 9–15) i Östhammar och Forsmark.
Men flerfaldige totalsegraren Tony ”Roten” Jansson är inte imponerad.
– Jag står över Midnattssolsrallyt i år. Jag börjar ledsna på det, faktiskt, säger rallyveteranen.
57-åringen, som kör för Almungebaserade Bevelko Historic Rallyteam Sweden, tog en klassisk seger i Midnattssolsrallyt 2006 när tävlingen var tillbaka på rallyscenen i Sverige efter flera års uppehåll, och vann även 2008.
– Det är för mycket transportsträckor och för lite rally. Jag menar, det är 100 mil transport i år och dessutom kostar det rätt så mycket att vara med, säger Tony ”Roten” Jansson, som i stället riktar sitt fokus mot EM-serien för historiska bilar.
– Där är det dubbelt så mycket rally för halva pengarna.
EM-serien fortsätter med Rally Bohemia Historic i Tjeckien 10–12 juli och Rally Estonia Historic i Estland 17–19 juli.
– Planen är att åka direkt till Estland från Tjeckien om bilen är hel, säger ”Roten”.
Hur är klassen på de startfälten?
– Det är mycket inhemska förare som åker onödigt fort. Det är inte jättestora startfält, men det är många bra bilåkare. Och i Tjeckien är det bara asfalt som gäller. Det är riktigt roligt när man kommer underfund med det.
57-åringens Ford Escort RS 2000 med årsmodell 1972 har varit med om en hel del genom åren och för två veckor sedan mätte han krafterna mot de bästa finska förarna i deras historiska cup, som kördes i Perniö utanför Åbo. Den gången slutade det med ett besök i diket.
– Det var ingen större skada, det är sådant som händer. Man får skylla sig själv, säger ”Roten”.
Vad är tjusningen med historiska klassen?
– Det är billigare om inte annat. Man får inte göra om bilarna mer än de var på den tiden och det är roligt. Alla bilar är ganska lika och det är nog en anledning varför det har blivit så populärt.
– Sedan har de äldre förarna, som åkte mycket förr, börjat åka igen på gamla dar. Men många yngre åker också. Ta bara en sådan som Jari-Matti Latvala som åker VM men som också har en gammal bil och ibland åker mot oss på de här tävlingarna, säger Tony ”Roten” Jansson.
Till EM-tävlingarna i Tjeckien och Estland får ”Roten” sällskap av teamkamraten Christoffer Söderberg som åker en Ford Escort.
– Det är en tjusning att tävla i en äldre bil, men när man väl sitter där är det som vanligt – man kör så fort som möjligt!