Nobbar rallyklassikern – inte tjusningen

Midnattssolsrallyt blir en profil ­fattigare i år. Tony ”Roten” Jansson nobbar nämligen rallyklassikern. ”Jag börjar ledsna på det”, säger veteranen.

Som hemma. ”Rotens” andra hem; Garaget.

Som hemma. ”Rotens” andra hem; Garaget.

Foto: Staffan Claesson

Rally2015-06-16 06:00

Midnattssolsrallyt fortsätter att växa och körs i år den 24–27 juni med start och mål vid ABB Arena i Rocklunda i Västerås. Fredagen 26 juni sker tävlingens andra etapp (specialsträckorna 9–15) i Östhammar och Forsmark.

Men flerfaldige totalsegraren Tony ”Roten” Jansson är inte imponerad.

– Jag står över Midnattssolsrallyt i år. Jag börjar ledsna på det, faktiskt, säger ­rallyveteranen.

57-åringen, som kör för ­Almungebaserade Bevelko Historic Rallyteam Sweden, tog en klassisk seger i Midnattssolsrallyt 2006 när tävlingen var tillbaka på rallyscenen i Sverige efter flera års uppehåll, och vann även 2008.

– Det är för mycket transportsträckor och för lite rally. Jag menar, det är 100 mil transport i år och dessutom kostar det rätt så mycket att vara med, säger Tony ”Roten” Jansson, som i stället riktar sitt fokus mot EM-serien för historiska bilar.

– Där är det dubbelt så mycket rally för halva pengarna.

EM-serien fortsätter med Rally Bohemia Historic i Tjeckien 10–12 juli och Rally Estonia Historic i Estland 17–19 juli.

– Planen är att åka direkt till Estland från Tjeckien om bilen är hel, säger ”Roten”.

Hur är klassen på de startfälten?

– Det är mycket inhemska förare som åker onödigt fort. Det är inte jättestora startfält, men det är många bra bilåkare. Och i Tjeckien är det bara asfalt som gäller. Det är riktigt roligt när man kommer underfund med det.

57-åringens Ford Escort RS 2000 med årsmodell 1972 har varit med om en hel del genom åren och för två veckor sedan mätte han krafterna mot de bästa finska förarna i deras historiska cup, som kördes i Perniö utanför Åbo. Den gången slutade det med ett besök i diket.

– Det var ingen större skada, det är sådant som händer. Man får skylla sig själv, säger ”Roten”.

Vad är tjusningen med historiska klassen?

– Det är billigare om inte annat. Man får inte göra om ­bilarna mer än de var på den tiden och det är roligt. Alla bilar är ganska lika och det är nog en anledning varför det har blivit så populärt.

– Sedan har de äldre ­förarna, som åkte mycket förr, börjat åka igen på gamla dar. Men många yngre åker också. Ta bara en sådan som Jari-Matti Latvala som åker VM men som också har en gammal bil och ibland åker mot oss på de här tävlingarna, säger Tony ”Roten” Jansson.

Till EM-tävlingarna i Tjeckien och Estland får ”Roten” sällskap av teamkamraten Christoffer Söderberg som åker en Ford Escort.

– Det är en tjusning att tävla i en äldre bil, men när man väl sitter där är det som vanligt – man kör så fort som möjligt!

Fakta Tony ”Roten” Jansson

Född: 1958.

Bor: Alunda.

Klubb: Almunge MK.

Team: Bevelko Historic Rallyteam Sweden.

Kör: Ford Escort RS 2000, årsmodell 1972.

Aktuell som: Kör historiska rally-EM. Nästa rally: Rally Bohemia Historic i Tjeckien 10–12 juli och Rally Estonia Historic i Estland 17–19 juli.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!