Många av SM-klasserna är avgjorda inför den sista deltävlingen i Uppland, men inte den "värsta" klassen, där är det en stenhård fajt mellan Mats Jonsson och fjolårets mästare Jerker Axelsson.
– Målet är ta det 19:e guldet, men det kommer att bli tufft. Jerker är svår, men vi har chansen, säger Jonsson på telefon från Karlstad.
I fjol blev han snuvad på SM-guldet av Jerker Axelsson, men nu ska pokalen tillbaka där den "hör hemma!"
Mats Jonsson toppar SM-tabellen i den trimmade fyrhjulsdrivna klassen på 59 poäng. Jerker Axelsson har 54 poäng. Men då ska den sämsta deltävlingen räknas bort och eftersom Axelsson har en nolla och Mats Jonsson en sjua som sämsta resultatet så förstår alla att det är jämnt.
Segraren i Rally Uppsala får 15 poäng, tvåan 12 poäng, trean 10 poäng och sedan 9 poäng och neråt. Dessutom delas det ut bonuspoäng på tionde sträckan, mer om det senare.
– Jag ser fram emot tävlingen. Det brukar vara omväxlande vägar. Nu verkar det vara några nya sträckor, så det ska bli kul, säger Jonsson, som är inne på sin 13:e säsong i den Ford Escort som han kör.
En av de nya sträckorna är från Bossarby väster om Dannemora kyrka och mål strax efter Uddnäs vid Vendelsjön. Den sträckan har inte körts sedan 1962 och blir alltså en ny bekantskap för hela SM-fältet – till och med för veteranen Mats Jonsson!
Det som kan avgöra hela SM-striden är de bonuspoäng (tre till sträcksegraren, två till tvåan och en till trean) som delas ut på den tionde sträckan.
– Det är rätt så kul med de poängen. Det är lika för alla och nu kan de bli avgörande, konstaterar Mats Jonsson, som säger att formen är god och att den första sträckan på fredagen, över två mil i mörker över Flymyra, är ytterst viktig.
– Jag har alltid gillat mörker, det är utslagsgivande, men det är klart att åldern börjar ta ut sin rätt, säger han.
En del av sträckorna i Uppland är ganska så knixiga och kan passa Jonsson ganska så bra. Möjligen trivs Jerker Axelsson när det är lite rakare.
– Han har väl lite mer prestanda i sin bil, säger Jonsson och syftar på den Subaru Impreza som Axelsson kör.
Dick Wicksell från Uppsala MK hör inte till favoriterna i klassen. Han är inte ens en outsider.
– Jag skulle vilja bli topp-3, men det blir nog svårt. Annars känns det bara bra. Enda nackdelen är att tävlingen börjar i mörker och det är inte kul för en 52-årig gubbe som knappt ser något, säger Dick Wicksell.
Det var åtskilliga år sedan som Wicksell tävlade en hel säsong. I år har han kört bara ett par tävlingar, som exempelvis DM-finalen i Sigtuna som han vann enkelt.
– Men det var jättelänge sedan jag åkte med Fransson (Niklas, kartläsaren), men det ska bli skitkul. Det är så mycket enklare att tävla här hemma, det tar inte så mycket tid. Det brukar vara grymt mycket folk ute i skogen.
Subarun fungerar klockrent numera, så varför har du tävlat så lite?
– Jag har inte haft tid. Jimmy (sonen, som kör motocross) tar fem timmar om dagen och det är 4–5 motorcyklar som ska underhållas. Och så har jag ett jobb att sköta också …
Sportsligt har Dick Wicksell inga direkta mål – inte mer än att ta sig runt.
– Det kan bli svårt att hänga med de andra som kör varje helg. Det gäller att göra så få misstag som möjligt. Jag vill att alla hjul sitter där de ska när jag går i mål.
Det är förstås åtskilliga upplänningar anmälda till tävlingen, men det är få som kan blanda sig i den yppersta täten i respektive klass.
Rasbos Martin Jansson ska försöka försvara sin andraplats i SM i den otrimmade tvåhjulsdrivna klassen. Fredrik Jansson, också från Rasbo, har häng på tredjeplatsen i junior-SM – i övrigt är det inga upplänningar som har medaljchans i SM.