RM-finalen i Uppsala en nostalgiparad

Tre gånger blev han Europamästare i rallycross. Nu är han "RM-general". På lördag körs finalen i Uppsala. Nu avslöjar Norstedt vilken bil han helst skulle ha kört.

Anders Nordstedt vid sin isärplockade Saab för 44 år sedan. Nu är han tävlingsledare för lördagens RM-final i Uppsala som lockat 70 ekipage.

Anders Nordstedt vid sin isärplockade Saab för 44 år sedan. Nu är han tävlingsledare för lördagens RM-final i Uppsala som lockat 70 ekipage.

Foto: Rainer Wefer

Rally2024-09-19 21:00

Något tävlande blir det inte för Norstedt. Tiden räcker helt enkelt inte till. Och det skulle inte se så snyggt ut om tävlingsledaren skulle ratta en rallybil på "de egna vägarna" – om man säger så...

– Det tar ett år att planerna en sådan här tävling (som RM-finalen) om man vill få det som man vill. Och sedan arrangera den.

Men handen på hjärtat: Blir du inte sugen på att köra själv?

– Jag vet inte... Jag inser hur mycket jobb det är att för hålla på (att tävla) och att få igång allt. Bil har jag, så det faller inte på det. Det är allt annat, säger Norstedt, som dock inte har bilen hemma i Björklinge. Den gamla 16-ventilade Saab 900 turbon står på Saabs museum nere i Trollhättan.

undefined
Trots tre EM-guld i rallycross och åtskilliga rallytävlingar blir inte Anders Norstedt jättesugen på att tävla själv.

Men bilen är körbar och inte bara klenod. Norstedt har tävlat med den i bland annat Midnattsolsrallyt.

Annat var det förr i tiden. Då var det bara tävlande som gällde, som när han åkte Saab V4 i rally, den bil som är isärplockad på bilden. En 79:a eller möjligen en 80:a. På lördag kommer det stå massor av Saabar på startlinjen vid rampen vid Arenahotellet i Uppsala.

Men det är ett annat bilmärke som dominerar i RM – kanske ett märke som Anders Norstedt helst talar tyst om.

– Volvo leder, säger han med ett skratt.

undefined
En Saab Sport från 1965. En annorlunda front jämfört med de tidiga tvåtaktsmodellerna från den svenska biltillverkaren.

Till din stora besvikelse, eller?

– Det har runnit mycket vatten under broarna sedan jag tävlande, säger den gamle Saabchauffören, som kommer med ett snabbt svar när UNT frågar vilken bil han helst skulle vilja köra av de som startar på lördag. Kanske ett väntat svar också.

– En gammal Saab Sport, en tvåtaktare från 1964, den skulle jag välja. Det var min första rallybil, som jag köpte av Ove "Påven" Andersson. Den var riktigt kul att åka med. Men skulle jag välja fritt kanske det skulle bli en modern WRC-bil, men om vi bara pratar nostalgi är det tvåtakts-Saaben, säger Anders Norstedt.

Det är 70 ekipage anmälda till RM-finalen. Godkänt, enligt Norstedt.

– Det är inte som förr när vi kunde ha 200 bilar. 70 stycken är bra när det är gamla bilar.

Årsmodellerna är från 1956 till 1987. Tävlingen startar klockan nio lördag morgon och det är sex sträckor, nästan alla från Björklinge och nordost. Exakt var sträckorna går framgår av programmet som finns att köpa på Shell i Österbybruk, Preem i Månkarbo, Dix X och Röde Orm i Björklinge samt förstås på rallyts högkvarter, Arenahotellet i Uppsala.

RM-finalen

Finalen i Uppsala går under namnet Rally Uppsala Historic och arrangeras av Svenska Motorklubben (SMK).

Bilarna är – som det hörs på namnet – historiska och tillhör äldre årgångar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!