Det är säsongens sista RM-deltävling i rally för historiska bilar. Dubbla RM-poäng delas ut. I en av klasserna kör Jörgen Einar från Almunge MK tillsammans med kartläsaren Tommy Ohlsson. Dock finns inga noter i historiska rallyn.
Einar kommer inte att vara snabbast i Upplandsskogarna, men inte heller långsammast.
Det som gör Jörgen Einar unik är bilen. Inte ens på 60-talet var Volvos P1800-modell någon känd rallybil, även om Tom Trana har kört någon tävling med den Pelle Pettersson-ritade vagnen, som blev världskänd när skådespelaren Roger Moore åkte omkring i en gräddvit modell i tv-serien Helgonet.
– Det är bara Jaguars E-type som kan konkurrera, säger Jörgen Einar när UNT ber honom betygsätta bilens former och linjer.
Vid en första anblick ser bilen både liten och lätt ut. Perfekt för smala grusvägar kan man tycka. Men faktum är att både Amazonen och PV:n, för att ta två exempel, var bättre rallybilar, smidigare och lättare – något som Jörgen Einar kan verifiera. Han har nämligen haft en Volvo PV – och inte bara det: i den bilen lärde han skådespelaren Eva Röse att köra en rallybil.
– Vi hade några lektioner i ett par veckor, säger han.
Anledningen var att Röse skulle spela en av huvudrollerna i biofilmen Rallybrudar, där Jörgen Einar flimrar förbi i en statistroll.
På lördag kan det vara den sista rallytävlingen för P1800:an. Den ska byggas om till en banbil och den nya rallybilen blir i stället – och i håll i er nu: Ford Mustang. Den amerikanska muskelbilen står redan i garaget i Upplands Bro bredvid P1800:an.
Volvon ser egentligen ut som vilken P1800 som helst. Okej, där finns förstås en skyddsbur, en trimmad motor, skivbromsar runt om och minimalt med utrustning för att spara vikt. Men ändå, att ta ut P1800:an på en grusväg kräver en förklaring. Det är trots allt en veteranbil som man vaxar och putsar på för att åka en lugn sväng på söndagarna. En bil som man parkerar längst bort på stormarknaden...
Dessutom är karossen av plåt. Inga plastskärmar här inte.
– Det är klart att man håller igen litegrann, men när hjälmen åker på försvinner vettet, säger Jörgen Einar och skrattar.
Det är inte ovanligt att det går uppåt 160 kilometer i timmen, så någon "söndagsåkning" blir det inte i Rally Uppsala.
Men inte är väl tävlingen på blodigt allvar? Det är ju trots allt ett historiskt rally.
Jörgen Einar och Tommy Ohlsson tittar på varann som om de inte förstod frågan. Blodigt allvar?
– Jo, det är det... När det blir tävling vill man vinna och det händer ibland att man tar i för mycket. Så det är allvar.
Det är inte bara ute i skogen som bilen väcker uppmärksamhet. På serviceplatserna är det inte beprövade rallybilar som Saab V4:or och Volvo 142:or som drar till sig de mesta av blickarna. Många vill helst se bilmodellen som Simon Templar körde i Helgonet.
Jörgen Einar är 62 år men ändå ingen veteran i de här sammanhangen. Han började köra rally 2005, men intresset för motorsport är gammalt.
– Min farsa var reklamchef på Saab och Tom Trana körde Saab, så jag såg mycket när jag var liten.
Apropå P1800 och snygga bilar: En annan ovanlig Volvo finns anmäld till Rally Uppsala och det är den Bertone-ritade 262:an, coupén som såg dagens ljus 1977. Där finns också en Mini Cooper (Hundkoja) från 60-talet. Dock ingen Audi quattro.