18-åringen från Rasbo har hållit på med motorsport i tio år. Han nådde tidigt stora framgångar i gokart och för två år sedan var han även uttagen till Ferraris så kallade ”scouting camp” där man letar nya talanger. Inför årets säsong tog dock Pedersen ett något annorlunda beslut. I stället för att köra i Europa så valde han den Formel 4-serien – i Kina.
– Det berodde framför allt på finansiella anledningar. Jag såg en bra deal där och så kände jag inte att det var något emot direkt. Jag hade inte pengar att med med i någon Europeisk serie.
Var det någon kinesisk sponsor som klev in?
– Det var några kinesiska och hela teamet hade tagit med dem.
Den kinesiska Formel 4-serien gjorde comeback i år efter ett par års uppehåll. Pedersen såg det som en kul utmaning att fortsätta karriären i Kina. Men det har också kostat på. Han har pendlat från Uppsala och varit i Kina en till tre veckor åt gången. Skolan har han fått sköta från distans.
– Det var lite tufft, men det har gått bra.
Vad är största skillnaden jämfört med att köra i Europa?
– Det är nivån på förarna. Toppen i Kina är väldigt bra, men i genomsnitt är Europa mycket bättre. Många i Kina kör för skojs skull bara medan i Europa kör alla för att vinna. De bästa i Kina är på samma nivå som de bästa i Europa, men sedan finns ett gäng som är klart sämre.
Året i Kina var en upplevelse med en hel del kulturkrockar.
– Det var coolt, men jag hade inte så mycket tid att turista utan det var nästan bara banan och hotellet. Det är ju väldigt mycket teknologi där, nästan som en annan värld. De hade robotar som kom med mat till exempel.
Just maten var annars ett problem beskriver Pedersen som tog med sig proteinbars från Sverige för att klara sig.
– De här små kinesiska haken är ganska illa. Det värsta jag åt var nog koinälvor. Det var inte jättekul, men man hade inget val.
Pedersen hade höga förväntningar inför det kinesiska äventyret och dessa infriades. Uppsalaföraren stod nämligen som slutsegrare av mästerskapet efter en dramatisk avslutning.
– Jag har nog inte landat riktigt än. Det har varit väldigt kul.
Intresset i Kina är stort. Formel 4 körde bland annat som förtävling till Formel 1 i Shanghai med totalt 200 000 personer i publiken. Vid det avslutande loppet var det 90 000 åskådare på plats.
– Det var jättekul och väldigt mycket uppmärksamhet, väldigt mäktigt.
Under säsongen har det även spelats in en tv-serie om förarna, ungefär som Netflix-succén ”Drive to survive”.
– Det var ganska jobbigt faktiskt, det var ett kamerateam och mikrofon överallt man gick. Man kunde inte säga så mycket saker heller till mekanikerna och teamet, men det var väl också lite häftigt.
Vad Oscar Pedersen gör nästa år är oklart. Segern i Kina har öppnat en del dörrar och han berättar att ett beslut kommer i början på nästa år. Den stora drömmen är så klart Formel 1, men han inser också hur extremt svårt det är att ta sig dit.
– Jag hoppas bli professionell och tävla i Porsche Cup, Lamborghini Super Trofeo eller liknande. Att fortsätta köra formelbil hade så klart varit en dröm också, men det krävs ganska mycket pengar så det är väl problemet där.
Vad skulle du vilja köra nästa år?
– Det har varit lite snack om en ny serie i Kina som fartmässigt är mellan Formel 3 och Formel 2, det är ett alternativ. Det finns lite andra alternativ också.
Har du fått mersmak på Kina?
– Ja, det är väl främst för att det är så otroligt stort och en snabbväxande kultur där inom motorsporten. Det är mycket pengar och den finansiella biten.