– Det sägs att top fuel bilarna ger utslag på richterskalan, säger Joakim Tärnström, pressansvarig för Speedevents på Tierp Arena.
Det var Duncan Micaleff, från Malta, som slog det europeiska hastighetsrekordet. En hastighet på 517,24 kilometer i timmen nåddes – på bara 3,7 sekunder. Det känns när någon slår rekord på banan, menar Tärnström.
– Man märker och känner att "här går det undan" – bilarna sitter som de ska längs asfalten, man hör att förarna håller fullt ända in i mål.
Han fortsätter:
– Arenan och marken skakar, och det händer att billarm går igång på parkeringen. I alla fall när de snabbaste klasserna kör.
Och farten, den lockar publik.
– Ja, läktarna har varit fulla idag. Lördagen brukar det vara mest folk. Men vi hoppas på lika många imorgon, när allt avgörs, säger han.
Ifjol kom 19 000. Dagens publiksiffra har inte kommit och är svår att beräkna.
– Man kan ju räkna biljetter, men folk kommer och går, så det är svårt att veta ett exakt antal och nu har jag ingen siffra. Men läktarna har varit så gott som fulla.
Någon publiksiffra hade inte kommit in. "Läktarna var dock så gott som fulla", säger Joakim Tärnström.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Har det varit några olyckor på banan?
– Det har varit fritt från incidenter egentligen, det är väl någon motor som gått sönder och det har flugit lite delar. Inget anmärkningsvärt har hänt, säger Joakim Tärnström.
Söndagens final fungerar som i tennis. I varje klass finns en stege och sist kvar på stegen efter elimineringsheaten vinner.
– Det har varit riktigt hög nivå på tävlingen i år. Det kan bli en riktigt spännande söndag. Det är flera som nosar på rekorden.
Färgglatt och snabbt.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Duncan Micaleff och Susanne Callin är tävlingens två top fuel förare. Fler än så deltog inte i den snabbaste klassen. "Det är inte bara den snabbaste klassen, utan även den dyraste", säger Joakim Tärnström, pressansvarig för Speedevents på Tierp Arena.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Susanne Callin, från Stockholm, kör i den snabbaste klassen – top fuel.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Tävlingsledaren Marie Selander under EM.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Bakom dragstern syns så kallade "wheelie bars". Ämnade för att hindra bilen från att slå över vid starten.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Duncan Micaleff i röd dragster och Susanne Callin i gul dragster under EM.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Publikantalet hade stigit sedan UNT var på plats i torsdags.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Trasig motordel.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Finns det ingen dörr på bilen får man gå in under karossen.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Tävlingens snabbaste klasser lockade.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Bortsett från en liten skur var det uppehåll i Tierp.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Depån utanför Tierp Arena.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Kristallkrona fick följa med det här teamet till EM i dragracing.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto
Duncan Micaleff, från Malta, slog det europeiska hastighetsrekordet. 517.24 kilometer i timmen kom han upp i.
Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto