Europarekord i hastighet slaget på Tierp Arena

EM i dragracing är inne på sin tredje dag. När tävlingens snabbaste klass äntrade Tierp Arena slogs det europeiska hastighetsrekordet och marken skakade.

Duncan Micaleff, från Malta, slog det europeiska hastighetsrekordet. 517.24 kilometer i timmen kom han upp i.

Duncan Micaleff, från Malta, slog det europeiska hastighetsrekordet. 517.24 kilometer i timmen kom han upp i.

Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto

Motorsport2024-08-10 20:30

– Det sägs att top fuel bilarna ger utslag på richterskalan, säger Joakim Tärnström, pressansvarig för Speedevents på Tierp Arena.

Det var Duncan Micaleff, från Malta, som slog det europeiska hastighetsrekordet. En hastighet på 517,24 kilometer i timmen nåddes – på bara 3,7 sekunder. Det känns när någon slår rekord på banan, menar Tärnström.

– Man märker och känner att "här går det undan" – bilarna sitter som de ska längs asfalten, man hör att förarna håller fullt ända in i mål.

Han fortsätter:

– Arenan och marken skakar, och det händer att billarm går igång på parkeringen. I alla fall när de snabbaste klasserna kör.

Och farten, den lockar publik.

– Ja, läktarna har varit fulla idag. Lördagen brukar det vara mest folk. Men vi hoppas på lika många imorgon, när allt avgörs, säger han.

 Ifjol kom 19 000. Dagens publiksiffra har inte kommit och är svår att beräkna.

– Man kan ju räkna biljetter, men folk kommer och går, så det är svårt att veta ett exakt antal och nu har jag ingen siffra. Men läktarna har varit så gott som fulla.

undefined
Någon publiksiffra hade inte kommit in. "Läktarna var dock så gott som fulla", säger Joakim Tärnström.

Har det varit några olyckor på banan?

– Det har varit fritt från incidenter egentligen, det är väl någon motor som gått sönder och det har flugit lite delar. Inget anmärkningsvärt har hänt, säger Joakim Tärnström.

Söndagens final fungerar som i tennis. I varje klass finns en stege och sist kvar på stegen efter elimineringsheaten vinner.

– Det har varit riktigt hög nivå på tävlingen i år. Det kan bli en riktigt spännande söndag. Det är flera som nosar på rekorden.

undefined
Färgglatt och snabbt.
undefined
Duncan Micaleff och Susanne Callin är tävlingens två top fuel förare. Fler än så deltog inte i den snabbaste klassen. "Det är inte bara den snabbaste klassen, utan även den dyraste", säger Joakim Tärnström, pressansvarig för Speedevents på Tierp Arena.
undefined
Susanne Callin, från Stockholm, kör i den snabbaste klassen – top fuel.
undefined
Tävlingsledaren Marie Selander under EM.
undefined
Bakom dragstern syns så kallade "wheelie bars". Ämnade för att hindra bilen från att slå över vid starten.
undefined
Duncan Micaleff i röd dragster och Susanne Callin i gul dragster under EM.
undefined
Publikantalet hade stigit sedan UNT var på plats i torsdags.
undefined
Trasig motordel.
undefined
Finns det ingen dörr på bilen får man gå in under karossen.
undefined
Tävlingens snabbaste klasser lockade.
undefined
Bortsett från en liten skur var det uppehåll i Tierp.
undefined
Depån utanför Tierp Arena.
undefined
Kristallkrona fick följa med det här teamet till EM i dragracing.
undefined
Duncan Micaleff, från Malta, slog det europeiska hastighetsrekordet. 517.24 kilometer i timmen kom han upp i.
Det här är dragracing

I dragracing möts förarna sida vid sida i rena utslagningsheat. De tävlar om vem som kör snabbast från start till mål. Den klassiska sträckan är på cirka 400 meter.

I sporten finns det många olika klasser, med allt från standardbilar till bilar som drivs av nitrometan och innehåller över 12 000 hästkrafter.

De snabbaste bilarna kan nå hastigheter över 500 kilometer i timmen.

Källa: Svenska Bilsportsförbundet. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!