– Det har varit en riktig drömhelg, säger Rick McCann, vars prestation inte verkar ha landat hos honom själv.
– Jesus, lyckades jag verkligen med det här?
På grund av regn flyttades elimineringsheaten i stock super stock fram. Så efter tre dagar fyllda av bristande sömn, stress och inte minst adrenalin – vann han i tävlingens allra sista race.
– Jag trodde inte det skulle gå – men allt klaffade med bilen och ibland går saker och ting ens väg, säger Rick McCann.
Vinsten innebär att han nu är rankad etta i Europa i klassen stock super stock. Själva EM i hans klass avgörs dock senare i augusti under en tävling i Sundsvall. Vinner han då, så vinner han EM.
Han och Carla Pittau flyttade från London till Östervåla för dragracingens skull.
– Jag är väldigt stolt över Rick. Han gjorde allt rätt, han missade inte en endaste detalj, säger Carla Pittau.
Dragracing är marginalernas sport. Ett fel och racet är över. Det finns inte tid till att åtgärda misstag när det går så fort, menar hon och Rick.
– Man behöver ha tur. Det finns ingen som kan beräkna de tusendels sekunder vi har att göra med i den här sporten, säger Rick förklarar sedan varför han hade ”tur”.
– Jag hade min tur-T-shirt på mig.
Joakim Tärnström, pressansvarig för Speedevents på Tierp Arena, använder ridsport för att göra en jämförelse.
– Om vi säger att banracing är som hästhoppning – föraren och ryttaren kan planera sin färd – så är dragracing som rodeo. Du kan alltså bara reagera när du sitter i bilen på startlinjen.
Och reagerade, det gjorde Rick McCann.
– Min reaktionstid var två tusendelar av en sekund i finalen.
I periferin såg han sin motståndare tjuvstarta. Vilket innebar att han vunnit redan innan han korsat mållinjen.
– Men jag vågade inte chansa på att jag sett rätt, så jag höll fullt ända in i mål, säger han.
Som nämnt ovan, var det endast en EM-deltävling för Rick McCann och Carla Pittau i deras klass stock super stock. Men för flera andra klasser avgjordes EM under söndagen på plats i Tierp Arena.
Duncan Micaleff, från Malta, slog Europarekord i hastighet i kvalet, men förlorade finalen i klassen top fuel. Det var Susanne Callin, från Stockholm som tog hem segern i tävlingens snabbaste klass.
Fjolårets publiksiffra på 19 000 slogs under tävlingens sista dag.
– 22 300 åskådare var på plats, säger Joakim Tärnström.