Han är tillbaka – efter elva års frånvaro

Från en mullrande V8 till ett vinande elbilsljud. Kontrasten är stor för Alexander Graff när han nu – efter elva års frånvaro – är tillbaka i STCC.

Alexander Graff från Skyttorp gör comeback i STCC när nu tävlingen helt blir elektrifierad. Hans Volkswagen ID.3 och övriga bilar har inte mindre än 550 hästkrafter.

Alexander Graff från Skyttorp gör comeback i STCC när nu tävlingen helt blir elektrifierad. Hans Volkswagen ID.3 och övriga bilar har inte mindre än 550 hästkrafter.

Foto: STCC

Motorsport2024-05-23 15:00

– STCC är den största racingklassen vi har i Sverige och där de bästa teamen och några av de bästa förarna håller till. Inför varje säsong drömmer man alltid efter att få ett erbjudande att tävla i STCC. Jag är jättetacksam över att vara tillbaka, säger Alexander Graff mitt emellan teståken på Ring Knutstorp i samband med att nyheten om hans återkomst släppts.

Senast han körde STCC var alltså så långt tillbaka i tiden som 2013. Därefter var det V8 Thundercars som gällde under ett antal år och så sent som 2022 blev han totaltvåa i Euro Nascar-mästerskapet.

– Sen var min målsättning att vinna det 2023, det tyckte jag var rimligt, men samtidigt jobbade jag med STCC som raceansvarig och med tv-bitar. 2023 blev det en kalenderkrock och då valde jobbet före racingen., säger Graff som bor i Skyttorp norr om Uppsala.

Jobbet för STCC var på konsultbasis och han hoppades få sitta bakom ratten under fjolåret men den STCC-säsongen uteblev. Omställningen att elektrifiera tävlingen tog tid men nu är det historiska skiftet här. Från och med i år elektrifieras mästerskapet med helt nya bilar på nära 550 hästkrafter, de kraftfullaste bilarna i STCC:s historia. 

Graffs comeback sker för Exion Racing i en Volkswagen ID.3. I testloppen har det gått bra och han har haft tredje bästa tider. Han är hoppfull.

– Jag är racerförare och skulle inte stå här om jag inte tror på mig själv. Det är ingen idé att ställa upp om jag inte tror att jag ska vinna. Sen får man vara realistisk. Det är ett nytt team med nya människor och det är ett jäkla bra motstånd, säger 37-åringen.

Under tre år (2020-2022) var Graff expertkommentator i sändningar från tävlingarna så nu blir det lite upp till bevis. Premiärtävlingen i Göteborg är ett par veckor bort.

undefined
Alexander Graff, till vänster, i sin Volkswagen. Senaste mästerskapet innan STCC var Euro Nascar där han kom tvåa 2022.

Men hur är det då att som racingförare att gå från exempelvis en klass som V8 Thundercars där det mullrar rejält till att ta plats bakom ratten i en tyst elbil? Det borde vara en helt annan upplevelse.

– Vi får mycket emot oss att bilarna inte låter någonting. Men en V8:a får max ha 95 decibel och vi har mätt upp 90 decibel på våra bilar. Men den låter mer som ett flygplan och inte som ett motorljud. Det viner och man hör däck och transmission men det ljudet försvinner när man passerat, säger Graff och fortsätter:

– Som racerförare får man alla intryck man behöver i den här racerbilen, alla ljud som du är van vid. Du hör hur det varvar upp och det är mycket transmissionsljud, alla de intrycken har du ju. 

Bilarna skiljer sig även på andra sätt. Exempelvis saknas växelspak.

– Jag kan aldrig göra en missväxling, det går inte att skylla på det, säger Graff och skrattar. 

– Man är ju van vid att jobba med högerhanden och van med tre pedaler. Nu kan man sätta upp högerfoten på gaspedalen och vänsterfoten på bromsen. Det är en ny körstil som måste fram, förklarar Graff.

En tillräcklig tillgång på ström finns inte vid banorna så varje team tvingas ha med sig ett eget energilager i containrar till tävlingarna.

– Det är en som en fet jäkla powerbank med ström för att kunna ladda upp bilarna, säger Alexander Graff. 

STCC

Scandinavian Touring Car Championship. Ett mästerskap för modifierade standardbilar som startade 1996. Från och med säsongen 2024 tävlar samtliga team med hundra procent elektrifierade bilar på 550 hästkrafter, de mest kraftfulla bilarna i tävlingens historia.

Sex tävlingshelger under säsongen. Premiären är i Göteborg 8-9 juni.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!