Vrålen från motorerna verkar vara utan ände. Likaså antalet klasser som kör och kommer köra under helgen. Kvalheat efter kvalheat dånar iväg.
Det luktar bränt gummi.
Paret som flyttade från London till Östervåla för dragracingens skull är på plats.
– Vi har kört ett kvalheat var än så länge, säger Carla Pittau.
Hon och Rick McCann kör i stock och super stock, två klasser som tävlar mot varandra. De klasserna består mest av muskelbilar från 1960 och framåt.
En funktionär kommer cyklandes. ”Det är dags nu”, säger funktionären. Carla knackar på dörren till deras husbil.
– Rick, det är dags, säger hon.
Overaller åker på och lufttrycket i däcken checkas. V8 motorerna i ”Heaven and Hell” – som deras bilar heter – mullrar.
Utanför arenan står trailers uppradade. EM har lockat förare från en mängd länder. Efter en snabb titt på startlistorna verkar majoriteten komma från norden. Men även en del centraleuropeiska länder finns representerade.
Mångfald av motordrivna maskiner råder.
– Vissa av bilarna är rena museiföremålen, säger Joakim Tärnström, pressansvarig för Speedevents på Tierp Arena.
Han syftar främst på bilarnas yttre. Prestandan för nämligen inte tankarna till det ovannämnda.
Inför varje race står bilarna sida vid sida och spinner loss – för att värma däcken och få bättre grepp och dragning.
Sedan bär det av.
Vissa stegrar, andra inte. Men fort går det för alla. Snabbast är bilarna i klassen top fuel, som drivs av nitrometan och kan nå hastigheter över 500 kilometer i timmen.
– De börjar kvala imorgon, säger Tärnström.