Högoktanig underhållning på dragracing EM

Dundrande motorer, däckskrik och adrenalinpumpande hastigheter – EM i dragracing är igång på Tierp Arena.

Små marginaler är avgörande i dragracing. Det kan handla om en tusendel av en sekund.

Små marginaler är avgörande i dragracing. Det kan handla om en tusendel av en sekund.

Foto: Peter Bohlin / PEBO-Foto

Motorsport2024-08-08 20:26

Vrålen från motorerna verkar vara utan ände. Likaså antalet klasser som kör och kommer köra under helgen. Kvalheat efter kvalheat dånar iväg.

Det luktar bränt gummi.

Paret som flyttade från London till Östervåla för dragracingens skull är på plats.

– Vi har kört ett kvalheat var än så länge, säger Carla Pittau.

Hon och Rick McCann kör i stock och super stock, två klasser som tävlar mot varandra. De klasserna består mest av muskelbilar från 1960 och framåt.

undefined
Carla Pittau stegrar med sin Camaro. Carla är rankad trea i Europa i hennes klass. Men hon ligger för långt bakom ettan och tvåan poängmässigt för att kunna vinna EM.

En funktionär kommer cyklandes. ”Det är dags nu”, säger funktionären. Carla knackar på dörren till deras husbil.

– Rick, det är dags, säger hon.

Overaller åker på och lufttrycket i däcken checkas. V8 motorerna i ”Heaven and Hell” – som deras bilar heter – mullrar.

Utanför arenan står trailers uppradade. EM har lockat förare från en mängd länder. Efter en snabb titt på startlistorna verkar majoriteten komma från norden. Men även en del centraleuropeiska länder finns representerade.

Mångfald av motordrivna maskiner råder.

– Vissa av bilarna är rena museiföremålen, säger Joakim Tärnström, pressansvarig för Speedevents på Tierp Arena.

undefined
Carla Pittau förklarar att det fuktiga vädret är ofördelaktigt, eftersom bränslet i bilarna inte brinner lika fort när det är mindre syre i luften.

Han syftar främst på bilarnas yttre. Prestandan för nämligen inte tankarna till det ovannämnda.

Inför varje race står bilarna sida vid sida och spinner loss – för att värma däcken och få bättre grepp och dragning. 

Sedan bär det av. 

Vissa stegrar, andra inte. Men fort går det för alla. Snabbast är bilarna i klassen top fuel, som drivs av nitrometan och kan nå hastigheter över 500 kilometer i timmen.

– De börjar kvala imorgon, säger Tärnström.

undefined
Bilarna spinner loss i vatten inför start för att värma täcken och på så vis få bättre grepp och dragning.
undefined
Taggad fotograf.
undefined
”Vi skyndar oss för att vänta”, säger Carla Pittau. Hon syftar på den oregelbundna och ofta långvariga tiden de spenderar i kön innan race.
undefined
Rick McCann i väntan på att få dra iväg.
undefined
EM i dragracing på Tierp Arena pågår och håller på till och med den 11 augusti.
undefined
Rick McCann är rankad tvåa i Europa i sin klass. Han har chansen att vinna EM.
undefined
Läktarna var inte fyllda när UNT var på plats. Runt 19 000 kom förra året, enligt Joakim Tärnström, pressansvarig för Speedevents på Tierp Arena.
Det här är dragracing

I dragracing möts förarna sida vid sida i rena utslagningsheat. De tävlar om vem som kör snabbast från start till mål. Den klassiska sträckan är på cirka 400 meter.

I sporten finns det många olika klasser, med allt från standardbilar till bilar som drivs av nitrometan och innehåller över 12 000 hästkrafter.

De snabbaste bilarna kan nå hastigheter över 500 kilometer i timmen.

Källa: Svenska Bilsportsförbundet. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!