Titeln rök efter motorras

Trots motorhaveri och missad slut­seger i Trofeo Abarths Europaserie kan Robin Appelqvist sammanfatta 2015 som en lyckad säsong. Nu siktar 23-åringen på en ny säsong utomlands – då han ratar svensk racing.

Trea i EM. Robin Appelqvist slutade trea i Trofeo Abarths Europaserie och 23-åringen fortsätter gärna utomlands även nästa säsong.

Trea i EM. Robin Appelqvist slutade trea i Trofeo Abarths Europaserie och 23-åringen fortsätter gärna utomlands även nästa säsong.

Foto: Privat

Motor2015-10-20 06:00

Robin Appelqvist har avslutat en ny säsong i Trofeo Abarth där det har dubbelkörts med EM och italienska mästerskapen under sex av åtta race. Det som började som en succésäsong med en seger och en andraplats under premiären på Monza i april, slutade i moll med motorras på Imola och nya problem i säsongsavslutnignen på Misano.

– Vi hade en ganska bra säsong rätt igenom, men problemet var att vi drabbades av tekniska problem på bilen som avgjorde allt, säger Robin Appelqvist.

Han säger det med en suck, förstås.

– När vi fick bryta på Imola tappade vi totalledningen.

Inför finalen på Misano fanns dock ännu chansen att utmana om titeln, men då var nästa olycka framme. En startkrasch gav en tappade turbo och en nedpetning till tredjeplats i den jämna tabellen.

– På sista racet när jag var tvungen att leverera och hamnade jag i en startkrasch. Jag åkte runt banan utan turbo och då rök även andraplatsen totalt. Det var surt, säger Robin Appelqvist som trots tappat turbotryck försvarade dubbla tredjeplatser som ledde till en tredjeplats i totalen i serien.

– Jag hade kunnat ha blivit en vinnare, det är känslan. En tredjeplats i EM är väl bra, men efter att ha varit så nära segern är det på sätt och vis ett nederlag. Någon gång kanske man tittar tillbaka och gör det med glädje, men just nu är det mest besvikelse, säger Robin Appelqvist.

Robin Appelqvist debuterade tidigt som banracingförare. Efter bara tre år i en kart och två år i JTCC tog han i april 2010, blott 18 år gammal, steget in i STCC:s privatförarcup, med en Alfa Romeo 156. Efter två säsonger i STCC:s ”bakgård” fick han 2012 chansen som fabriksförare i det då storsatsande Seat Team Sweden-stallet.

Satsningen lovade mer än den höll och det som skulle bli genombrottssäsongen blev i stället en stor plump i karriären.

Sedan dess har det uteslutande handlat om utomlandskörning för Appelqvist. Svensk racing? Den ratar han.

– Mina erfarenheter av svensk racing är tyvärr inte bra. Motorsporten håller på att dö i Sverige känns det som, det är samma personer i toppen och det går bara runt, runt. Det är mycket större utomlands.

Vad händer för dig nästa säsong?

– Nu får vi se vilka möjligheter som finns. Det är några klasser som har hört av sig, och mycket tyder på att det blir utomlands även nästa år. Sedan är det frågan om det blir Trofeo Abarth eller inte, säger Appelqvist.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!