Anders Michalak hade tagit sig fram till en av tre semifinaler i klassen Supercar Lite. För att ta sig till final så krävdes en topp-två-placering i semifinalen. Och det såg lovande ut för Almungechauffören.
Ut på det andra varvet låg han på en andraplats - men det var hård strid om platserna. Och det straffade Michalak hårdast. I en duell med William Nilsson körde den senare på Michalaks ena framhjul - och då gick styraxeln av. Lika med att tävlingen var över för hans del.
– Första böj var jäkligt bra, jag tog en tajt inner och gick ut som andra gubbe. Sedan fick vi info om att vi hade bra speed. Sedan hade jag och William en batalj, och när han vek in så träffade han mitt högra framdäck, och då var det färdigt. Tyvärr, säger Anders Michalak.
Han var dock inte upprörd på William Nilsson.
– Det är inget att grina över spilld mjölk, det var en racing incident, säger Michalak.
Tror du att du hade gått till final utan den incidenten?
– Det är svårt att säga. Vi hade bra varvtider, men om inte om fanns så vore man miljonär också. Jag gjorde vad jag kunde, det räckte inte, men vi kämpar vidare, säger Anders Michalak, som ändå var ganska nöjd med helgen i stort.
– Helgen i sig är helt okej. Jag är hyfsat nöjd med farten. Man vill alltid ha någon placering till, men det finns förare här som jobbar med det här, och jag kan nog vara topp fem i det här gänget med en hel bil, fortsätter han.
Nu väntar istället en säsongsavslutning i Sydafrika - men först måste han få ordning på bilen.
– Vi ska köra i Kapstaden, och då måste bilen lastas den 18 oktober i Rotterdam. Så det blir en snabblagning här måndag och tisdag, säger Anders Michalak.
Anders Michalak gör sin andra säsong i Supercar Lite - och vill göra en tredje.
– Jag gör allt för att få ihop det till nästa år. Som i all annan motorsport är det ett jagande med pengar hela tiden, men jag ska göra ett försök, säger han.
För att köra Supercar krävs ännu mer resurser.
– Det är klart man vill åka Supercar, men då är det mycket, mycket pengar som krävs, säger han.
Tävlingen i Tierp var debut för rallycross, och innehöll väldigt många krascher, punkteringar, och trasiga bilar.
– Bansträckningen var bra, men det har varit många krascher och gruspartiet är för dåligt. Men det är inte lätt att bygga en bana som inte är permanent. De har gjort ett bra jobb, men tyvärr höll det inte, säger Anders Michalak.
I prestigefyllda Supercar så blev det spännande på Tierpbanan. Det stora racinglöftet Oliver Solberg tog till slut hand om segern i tävlingen - och vann också mästerskapet.