Det hade utfärdats stormvarning inför den första deltävlingen av V8 Thundercars på Mantorp Park. Det pratades om ett gäng förare som skulle kasta fram allt vad man hade, sätta full fart framåt och gå på knock.
Och vad hände?
Alexander Graff, Marcus Palnér och Andreas Ahlberg bjöd på ett race utöver det vanliga. Med tuffa attacker och ledningsskiften – och ett avgörande i den absolut sista kurvan på det sista varvet.
Alexander Graff, som föll på mållinjen i kampen om SM-guldet i finalen förra året, drog nu längsta strået.
– Det känns helt fantastiskt att åka hem från premiären med en seger i bagaget. Att vi hittade rätt inställningar till race två är jätteskönt, grabbarna i teamet har jobbat hårt, säger Alexander Graff.
29-åringen själv jobbade också hårt. Tredjeplatsen i första racet följdes upp av en dramatisk seger.
– Jag fick en bra start och jagade Palnér, sedan blev det en rejäl katt på råtta-lek med mycket jagande, mycket fajt, och han lyckades nypa mig under ett varv, innan jag lyckades nypa honom precis innan en safety car kom ut, säger Alexander Graff.
– Jag byggde upp en lucka, men höll på att åka av banan i en kurva och då öppnade jag dörren åt Palnér och sedan var det fajt för att ta mig om och till slut, till slut lyckades jag lura honom.
I allra, allra sista kurvan. Segermarginalen: 0,1 sekunder!
– Det är en seger det också, säger Alexander Graff.
Att ha marginalerna på sin sida har annars inte varit på Graffs grej i den ständiga guldjakten i V8 Thundercars.
2014: Graff satt verkligen i förarsätet inför den sista deltävlingen på Mantorp, men totalsegern gled honom ur händerna i sista stund.
2015: Graff tog över totalledningen i mästerskapet i och med segern på Solvalla i den nästa sista deltävlingen, men förlorade guldet till Mattias Lindberg i finalen.
2016: Är det sjätte säsongen gillt i guldjakten för Alexander Graff?
– Det är bara guldet som hägrar, allt annat är en förlust, säger han.
Förutsättningarna för att lyckas är bra i det rutinerade teamet.
– Vi kom inte ned på de tider som våra konkurrenter hade under de två officiella testdagarna på Mantorp. Jag var missnöjd att inte åka ifrån testet som snabbast, och vi valde att göra om bilen helt och hållet för att försöka hitta rätt inställningar gentemot de nya däcken i klassen i år. Egentligen var vår första testdag på första testet nu i helgen. Vi har jobbat lite i bakvattnet, men vi är absolut redo att utmana om guldet.
V8 Thundercars (tidigare Camaro Cup) har under flera säsonger varit en supporterklass till STCC. I helgen var första tävlingen under eget flagg.
Publikfesten uteblev, men nästa deltävling som körs i samband med Power Meet på Ljungbyhed 10–11 juni lovar mer.