Sedan Victor Bouveng och hans BMW-team Walkenhorst Motorsport slutade på en andraplats i det totala teammästerskapet i den tyska långloppsserien VLN på Nürburgring, och Bouveng själv stod som segrare i det individuella mästerskapet i den mest prestigefyllda klassen med enbart GT3-bilar, har anbuden varit flera.
För utomstående är det svårt att förstå hur stor bedriften egentligen var, men det underlättar att namnge ett par av hans konkurrenter. Han körde bland annat mot Marco Wittman som även vann DTM-mästerskapet under 2016, han har tävlat med Tom Blomqvist och Jörg Müller i samma bil och bland annat ställts mot Le Mans-vinnaren Earl Bamber.
Om 2016 blev det stora genombrottet för Victor Bouveng har 2017 möjligheter att bli något alldeles extra.
– Det är lättare att förhandla om man har vunnit året innan, kan man lugnt säga. Det ser väldigt bra ut, säger Victor Bouveng, som just nu jobbar med tre spår inför säsongen.
– Ett är att köra kvar i VLN-serien ett år till, ett är GT Masters-serien och ett är GT Open, som jag testade för i helgen. Det är tre bra alternativ, säger Victor Bouveng.
Bouveng var en av fem inbjudna förare under helgens test med BMW-teamet Teo Martín på Circuit de Barcelona-Catalunya – och han levererade direkt. Och akterseglade bland annat den före detta Formel 1-testföraren Rodolfo Gonzalez.
– Han hängde jag av med två sekunder med nya däck, säger Victor Bouveng som känner sig bekväm bakom ratten på ”sin” BMW M6 GT3.
Vad fick du för besked efter testet?
– De sade kort och gott att de vill ha mig. Vi får se vad det landar i till slut. Jag ska lämna ett besked innan den här veckans slut.
12 team och sammanlagt 24 bilar var i farten i Barcelona under den officiella testdagen för GT Open, vars mästerskap inleds på Estoril i Portugal i april och fortsätter på bland annat Spa i Belgien, Hungaroring i Ungern, Silverstone i England och Monza i Italien innan finalen i Barcelona i oktober.
GT Open är en klar och tydlig uppväxling och just vetskapen att kunna leverera på vilken bana som helst i Europa lockar honom.
– När jag körde Formel Renault för ett par år sedan var den här banan i Barcelona väldigt stor och väldigt snabb och allt var väldigt nytt. Men har man blivit van med Nordslingan på Nürbürgring, där allt går mycket fortare och där det inte finns några avåkningsytor att prata om, känns det bara lugnt att komma tillbaka till en sådan här bana, säger Victor Bouveng.
– Åren på Nordslingan har gjort gott, det gick bra från första passet. Det känns inte som att det är något som är svårare i den här serien, utan jag ser en chans att vinna ett mästerskap.
Victor Bouveng inleder sitt sjunde år inom internationell racing och känslan att vara eftertraktad är bra, erkänner han.
– Det känns väldigt bra inför den här säsongen. Jag har vetat om att jag kan köra bil på riktigt under en lång tid, men nu vet alla andra också om det, säger Victor Bouveng.